Zodra het tegenwoordig over marketing gaat, valt al snel de term content marketing. Maar hoe kun je content marketing nou eigenlijk inzetten?
Content marketing is een marketingmethode waarbij je relevante en waardevolle content maakt en verspreidt om je doelgroep te informeren en enthousiasmeren en je bestaande relaties te versterken. Uiteindelijk moet dit natuurlijk leiden tot meer interactie met je klanten en dus ook meer verkopen.
Om een succesvolle content marketingstrategie te starten zijn er een aantal belangrijke punten waar je op moet letten.
De altijd lastige start
Een begin met iets maken is altijd lastig. Zo ook met content marketing. Een goed hulpmiddel hierbij kan een contentkalender zijn. Om deze kalender te vullen is het een goed idee om met een aantal collega’s of eventueel klanten bij elkaar te gaan zitten en een brainstorm te doen welke onderwerpen je de revue wilt laten passeren. Hou daarbij rekening met de verschillende periodes in het jaar. Als technische installateur kun je beter in de zomer over airco’s schrijven dan in de winter. Neem in de contentkalender ook ruimte op om in te spelen op actualiteiten.
Schrijf voor je lezers
Het lijkt heel logisch, maar toch gaat het vaak fout. Lezers zijn niet geïnteresseerd in jou of jouw diensten. Ze denken alleen aan zich zelf. Maak daarom content die interessant is voor de lezer. Dat kan met een leerzaam artikel, een diepgaande whitepaper, een uitgebreide gids hoe je iets moet doen of een grappig plaatje. Het is al snel goed, als je de lezers maar iets biedt wat hun interesseert. Vertel dus niet hoe uniek en innovatief je organisatie is, maar zet jezelf neer als een expert binnen je vakgebied.
Ga de conversatie aan
Natuurlijk gebruik je ook je social mediakanalen om je content te delen. Als er vervolgens mensen zijn die op je content reageren of zelfs delen is het goed om hier even bij stil te staan. Een klein bedankje of een reactie op hun vragen of opmerkingen helpt je om een relatie op te bouwen met je volgers. En daarnaast is het natuurlijk ook wel zo netjes om iemand te helpen of bedanken.
Evalueer je content
Hou bij de evaluatie in de gaten dat content marketing een strategie voor de lange termijn is. Staar je dus niet blind op het aantal contactaanvragen of verkopen na een aantal van je blogs of filmpjes. Kijk welke contentvormen het hoogste bereik hebben gehad en waar je de meeste reacties op hebt gehad. Maar let ook op details. Welke titels werken het beste? Op welke tijdstippen wordt het meeste gedeeld op social media? Door je content en de verspreiding steeds een beetje te verbeteren kom je uiteindelijk tot de meest succesvolle strategie.
Over de Auteur: |