De Hummingbird-update, Google gaat terug naar de natuur

De Hummingbird-update, Google gaat terug naar de natuur
  • Marketing & Communicatie
  • Tabitha Aerts

Onlangs introduceerde Google de Hummingbird-update. Wat betekent dit voor de resultaten in de zoekmachine?

Google gebruikt een algoritme om te bepalen welke websites relevant zijn bij een zoekopdracht. Dit algoritme wordt continu doorontwikkeld. Onder andere om websites, die trucjes gebruiken om bovenaan te staan bij de zoekresultaten, te onderscheiden van websites die relevante content bieden. 

Elke update van het algoritme heeft een codenaam, zo was er bijvoorbeeld de Panda-update en de Penguin-update. Zie hier een overzicht van alle updates. De nieuwste update heet Hummingbird.

Deze update geeft wel weer aan hoeveel macht Google heeft. De update kwam voor velen vrij onverwacht. Iedereen die een website beheert wordt angst aangejaagd, doordat “opnieuw” de wijze waarop zoekmachines je website bekijken wordt aangepast. Wat heeft Google nu weer bedacht?  

Wat blijkt? Niets aan de hand! ……..Of toch wel?

Er is veel aan de hand, want Google gaat terug naar de natuur. Hoe natuurlijker je werkt, hoe beter het is. Iedereen die probeert de zoekmachines te manipuleren zijn verder van huis. Iedereen die probeert gewoon een goed en relevant verhaal op het internet te plaatsen wordt beter gewaardeerd.

Reden tot paniek? Voor de meeste niet.

Google streeft ernaar om meer te gaan denken als mens. Hummingbird zorgt ervoor dat de zoekmachine antwoord kan geven op steeds langere en complexere zoekopdrachten.

In een interessant artikel van Harrison Jones wordt uitgelegd wat dit betekent voor B2B bedrijven.De aanpassing moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat een beter onderscheid wordt gemaakt tussen zoekopdrachten gericht op producten en zoekopdrachten gericht op diensten. We wisten al dat longtail-zoekopdrachten meer opleveren dan shorttail-zoekopdrachten. Dat zal alleen maar relevanter worden, omdat Google steeds beter in staat zal zijn om longtail-zoekopdrachten te begrijpen. Dat betekent dat er veel aandacht besteed moet worden aan content; unieke én relevante content.

RegioinBedrijf.nl streeft ernaar dat B2B-bedrijven hiermee aan de slag gaan en ondersteunt organisaties bij het creëren van unieke en relevante content. Meer weten?  

Tabitha Aerts

Over de Auteur:
Tabitha Aerts, is Marketing en Internet Manager bij RegioinBedrijf. Haar dagelijkse prioriteit is het op de kaart zetten van RegionBedrijf en maakt zich sterk voor de online ontwikkelingen.

Reveb Intelligente LED verlichting

Dynamische LED producten die zeer geschikt zijn voor toepassing in (zware) industriële omgevingen.