Het zelf bedenken, creëren en verkopen van een product vormt de basis van vrijwel elk bedrijf. Maar is er ook een andere manier?
Veel organisaties bedenken een idee, werken het uit en brengen het vervolgens aan de man. Vaak zal de producent voorafgaand de productie een marktonderzoek uitvoeren. Na de verkoop kunnen afnemers hun zegje doen via een mail, telefoontje of een forum. Toch hoeft het bedenken en uitwerken van een idee niet uitsluitend een interne aangelegenheid te zijn. Voor de klantgerichte ondernemer is het nu makkelijker dan ooit om aan ‘co-creatie’ te doen.
Co-creatie
Onder co-creatie wordt een samenwerking van eindgebruiker en producent verstaan. Door middel van co-creatie kan de eindgebruiker betrokken zijn in het ontwikkelingsproces van een product. Afhankelijk van de voorkeur van de producent kan de betrokkenheid betekenen: het bedenken van een concept, bijdrage aan het uitwerken van een concept of beide. Co-creatie kent dus verschillende vormen en mate van betrokkenheid. De betrokken eindgebruiker kan passief suggesties doen op de ideeën die een ondernemer hem toe stuurt. Maar de betrokkenheid kan zelfs tot zo ver opgevoerd worden dat de eindgebruiker een volledig product uitwerkt ter goedkeuring en productie van de producent.
Bij co-creatie hoeft niet langer gedacht te worden aan bijeenkomsten en inzendingen om tot ideeën te komen. Met forums en online applicaties kunnen tegenwoordig klanten of potentiele klanten in grote mate aan een product bijdragen, zonder dat zij hier hun stoel voor hoeven te verlaten. Makkelijk en goedkoop te gebruiken middelen voor co-creatie zijn afgeschermde forums of bijvoorbeeld een gesloten Facebook-groep.
Soorten co-creatie
Maar welke soorten van co-creatie zijn er dan precies? We kennen de volgende vormen van co-creatie:
- Bij de facilitator vorm van co-creatie voorziet de producent de deelnemers van een platform om hun eigen producten te ontwikkelen. De producent kan vervolgens het product(idee) van de deelnemers uitwerken, produceren en verkopen.
- De zogenaamde idea collecter is een vorm waarbij eindgebruikers hun ideeën kunnen opsturen naar de producent. Hierbij kan worden gedacht aan een wedstrijd waarbij het beste idee wordt uitgekozen door de producent (of andere eindgebruikers).
- De developer methode lijkt het meest op de huidige methode van productontwikkeling, die bij veel bedrijven in gebruik is. De methode is vergelijkbaar met een marktonderzoek omdat de deelnemende eindgebruiker een aantal product ideeën wordt voorgelegd waaruit zij de beste kunnen kiezen.
- De Mass customizer methode houdt ook in dat de producent een aantal product ideeën voorlegt aan de deelnemende eindgebruikers. Het verschil is echter dat de deelnemers suggesties doen om een aantal specifieke aspecten van het product aan te passen. In plaats van dat zij het beste idee uitkiezen, helpen zij nu om het product idee te verbeteren.
- De integrator vorm vereist een hoge mate van samenwerking tussen bedrijf en de andere co-creator. De co-creator is betrokken bij meerdere of alle ontwikkelingsfases van het product. Hij zal dus één of meerdere aspecten van het idee aandragen. Maar ook kan hij betrokken zijn bij het uitwerken en bijvoorbeeld de marketing van het product.
Over de Auteur: |