Veel van onze klanten willen graag iets aan hun website doen, maar weten niet goed waar te beginnen. Terwijl je met Webmaster Tools van Google toch een handig to-do lijstje kan maken.
Google Webmaster Tools is een handige site van Google waar je een schat aan informatie kan vinden over hoe Google jouw website beoordeelt. Wanneer je je site hebt aangemeld en geverifieerd krijg je allerlei overzichten en statistieken over je website. Een aantal hiervan zijn erg nuttig voor je online marketingstrategie.
Toppagina’s
Dit overzicht is te vinden door bij ‘Zoekverkeer’ op Zoekopdrachten te klikken. Vervolgens krijg je een overzicht van je webpagina’s die het meeste verkeer genereren uit Google. Het is dus raadzaam om deze pagina’s als eerste te optimaliseren.
Ook kun je per pagina de gemiddelde positie en Click Through Rate (CTR) vinden. Heeft je pagina een goede positie, maar een lage CTR. Dan is het tijd om iets aan je metatekst of je paginatitel aan te passen. Zorg daarbij wel dat je geen belangrijke zoektermen uit je titel haalt, want dan kan je wel eens het tegenovergestelde bereiken.
HTML-verbeteringen
Bij het menu-item ‘Uiterlijk van Site Search’ zie je het kopje HTML-verbeteringen staan. Het klinkt alsof je moet gaan programmeren, maar eigenlijk geeft Google hier alleen aan dat je teksten moet gaan aanpassen. Voldoen je “meta”-tags niet aan de eisen van Google? Hier vind je een handig overzicht van de pagina’s die je moet aanpassen. Dat zelfde geldt voor je paginatitels, die sowieso van enorm belang zijn voor je vindbaarheid.
Indexeringsstatus
Bij het kopje Google-index is de pagina Indexeringsstatus te vinden. Hier zie je hoeveel pagina’s Google heeft geindexeerd. Zijn er dit veel meer of veel minder dan het aantal pagina’s dat je zelf denkt te hebben. Dan is er waarschijnlijk iets mis met je indexering. Pak dit zo snel mogelijk aan of neem contact op met je websitebouwer, aangezien dit van grote invloed is op je rankings.
Crawlfouten
Bij Crawlen zie je allerlei statistieken staan over hoe Google je website ziet. Onder ‘Crawlfouten’ krijg je een overzicht van alle fouten die de Googlebots tegenkomen bij het bekijken van je website. Niet alleen voor je bezoekers zijn foute links of niet gevonden pagina’s, maar ook Google waardeert je site hierdoor lager. Tijd dus om deze fouten aan te pakken.
Over de Auteur: |