Durf te vragen!

Durf te vragen!
  • Marketing & Communicatie
  • Henriet de Ruijter

Er wordt over je gepraat! Positief of negatief. Je hebt er zelf geen invloed op. Over iets of over iemand praten: iedereen doet er aan mee. De ene keer gaat het over personen, soms over politiek, het nieuws etc. etc..

Het delen van meningen en ervaringen vinden wij leuk en belangrijk. Het maakt mij altijd nieuwsgierig want ik ben best benieuwd hoe mensen mij zien en wat zij vinden.

Zo ga je ook op zoek naar wat anderen vinden, als het gaat om bedrijven, producten en diensten. Neem bijvoorbeeld eens simpelweg het plannen van je vakantie.

Je zoekt op internet naar een bestemming en komt op een site van een accommodatie. Als eerste bezoek je vervolgens de website om te kijken hoe het eruit ziet, wat er te doen is en welke faciliteiten je er kunt vinden en tenslotte, ook  niet onbelangrijk, wat de prijs/kwaliteit verhouding is.

Zoover!

Als dit alles in jouw plaatje past gebeurt er het volgende:  Wie gaat er dan niet naar Zoover?! Om te checken of het beeld, dat de site geeft, klopt  met  ervaringen van anderen. Natuurlijk kun je de helft met een korreltje zout nemen,  maar een heleboel ‘referenties’ kunnen zeer nuttig zijn om je over de streep trekken of om toch nog even verder te zoeken.

Zo werkt het in het zakenleven ook! Als je op zoek bent naar een bepaald product of dienst en je komt via een zoekmachine uit bij bedrijf X waar je nooit van hebt gehoord, dan wil je weten welke ervaringen er zijn van anderen…….

Zoover voor bedrijven?!

Maar waar vind je die referenties? Het is verbazingwekkend dat zo’n belangrijk onderwerp zo weinig op bedrijvensites te vinden is terwijl dit geen enkele moeite hoeft te kosten. Immers ‘mond-tot-mond’ reclame wordt door velen gezien als de beste reclame en is bovendien gratis!

Er zijn verschillende mogelijkheden op je site om dit in te richten. De meest simpele manier is om je het je klanten te vragen en dit handmatig in je eigen site op te nemen. Hoe meer gegevens er staan hoe betrouwbaarder het overkomt. Gebruik als het even kan ook de naam van de persoon die de referentie af geeft.

Verder zijn er diverse onafhankelijke klantbeoordelingssystemen verkrijgbaar. Het grote voordeel is dat je hier zelf geen omkijken naar hebt, mits je klanten zeer tevreden zijn natuurlijk. Deze manier biedt sommige potentiele klanten meer zekerheid over de betrouwbaarheid van je recensies.

Durf te vragen!

Ook zo benieuwd wat anderen van jouw organisatie vinden? Wij hebben het wél gevraagd!

Henriet de Ruijter

Over de Auteur:
Henriet de Ruijter, is Accountmanager Online bij RegioinBedrijf. In haar functie adviseert Henriët haar klanten op het gebied van (online) marketing en communicatie.

Aers Olie Voortdurend onderweg…

Met Oliehandel Aers & Zoon