E-magazines: een goedkoop en gemakkelijk alternatief

E-magazines: een goedkoop en gemakkelijk alternatief
  • Marketing & Communicatie
  • Joram van Schaik

Grotere onderneming hebben vaak een intern krantje, voor kleinere bedrijven is dit vaak niet haalbaar. Maar e-magazines zijn een goedkoop en gemakkelijk alternatief, en niet alleen voor bedrijfskranten.

E-magazines zijn tegenwoordig een groeiend begrip. Dat is ook niet gek als u nagaat hoe gemakkelijk en goedkoop deze digitale tijdschriften te creëren zijn. Met software als InDesign van Adobe heeft u zelfs als leek in korte tijd een digital magazine samengesteld. Adobe biedt de tools aan waarmee de ontwerpen voor de magazines al voor u klaarliggen. Ze hoeven slechts aangepast te worden en uiteraard moet er content toegevoegd worden.

Het eindresultaat is een interactief digitale magazine op een tablet, smartphone, maar ook pc en laptop waar de gebruiker uw content kan lezen, luisteren, zien en direct gebruiken. In de artikelen kunnen video’s en geluidsbestanden geplaatst worden. Technisch gezien is dit een verbeterd alternatief voor bijvoorbeeld de geprinte bedrijfskrant. Maar het zou ook een alternatief kunnen zijn voor andere vormen van bedrijfscommunicatie.

Voor kleinere bedrijven is het creëren van een bedrijfskrant dichterbij gekomen. Maar deze bedrijven zullen nog voor andere uitdagingen staan, wie gaan bijvoorbeeld de redactie vormen? En hoe genereren zij de content voor de magazine? Hiermee is de digitale magazine echter nog niet afgeschreven. Er zijn ook andere toepassingen van deze digitale mogelijkheid.

De nieuwsbrief

Nieuwsbrieven ontvangt men tegenwoordig al via de mail. En deze zullen vaak al links bevatten en misschien zelfs filmpjes. Maar in de B2B wereld is snel en ‘to the point’ vaak een eis. Wat is er dan fijner dan een nieuwsbrief checken op een smartphone, of een tablet als die voor handen is? Daar kunnen dan in hetzelfde scherm filmpjes en plaatjes bekeken worden of links gevolgd worden. Ook kan gekozen worden voor een hybride vorm van nieuwsbrief en magazine waarbij gebruikers ook door voormalige nieuwsbrieven kunnen bladeren. Met de interactieve, vloeiende en stijlvolle vormgeving die u aan een digital magazine kunt meegeven heeft een digitale nieuwsbrief vaak een streepje voor in leesplezier.

Brochures

Op dezelfde wijze dat een e-magazine gemaakt wordt, kan men ook een brochure creëren. Veel brochures zijn terug te vinden op het internet. Deze zijn prachtig opgemaakt met plaatjes en uitgebreide informatieteksten. Maar wat als u de directeur aan het woord kon laten in een video of geluidsbestand, of met 1 druk op het scherm of muisknop kon doorsturen naar uw website? Verder zou u de gebruiker zelf een product kunnen laten samenstellen en de daarbij behorende prijzen kunnen aangeven. En vervolgens zou de gebruiker gelijk het gekozen pakket kunnen laten bestellen.

Het creëren van digitale magazines

Organisaties met een creatieve instelling kunnen waarschijnlijk nog vele andere toepassingen vinden die bij hun vakgebied passen. Voor het creëren van een digital magazine is echter wel wat technische kennis van bijvoorbeeld InDesign nodig. Deze kennis hoeft niet uitgebreid te zijn, maar is desalniettemin noodzakelijk. Er zijn ook al ondernemingen die hun services als digital magazines producenten aanbieden. Een verbetering in technische mogelijkheden is het in ieder geval. En ook zal het produceren van printmedia in de meeste gevallen hoger uitvallen in prijs. Het is het overpeinzen dus waard.

Joram van Schaik

Over de Auteur:
Joram van Schaik, is Stagiair bij RegioinBedrijf. Hij studeert op dit moment Digitale Communicatie aan de Hogeschool in Utrecht.

EcoService Europe EcoService Europe

Op weg met kwaliteit!