Maakt een mailtje nog wel indruk, tussen al het online geweld waarmee je bestookt wordt? Is social media inmiddels een vervanging van e-mail?
Voor veel mensen is de mailbox een essentieel onderdeel van het werk. De werkdruk wordt afgemeten aan de hoeveelheid mails die nog onbeantwoord zijn. En dat zijn er vaak veel, dus dan sla je liever de nieuwsbrieven over, toch?
Daarnaast wordt social media steeds meer een standaard onderdeel van de marketingstrategie: promotieactiviteiten, nieuwsupdates, uitnodigingen, informatie delen. Allemaal activiteiten die we (ook) via e-mailmarketing uitvoeren.
Belangrijke trends en ontwikkelingen
Toch zit mijn mailbox vol met nieuwsbrieven in alle soorten en maten. Lees ik ze? Ja, voor mij is het een manier om op de hoogte te blijven van laatste ontwikkelingen in mijn vakgebied. Dagelijks volg ik social media en andere online kanalen, waar een groot aantal nieuwsitems, linkjes, berichtjes, opmerkingen bij onder de aandacht komen. Vervolgens geven de nieuwsbrieven een overzichtelijke samenvatting/ selectie van de belangrijke trends & ontwikkelingen.
Na een korte rondgang op het internet komt uit meerdere artikelen naar voren dat e-mailmarketing essentieel blijft. Daarom hier drie redenen waarom e-mailmarketing nog steeds belangrijk is voor B2B:
1. Het gaat om de combinatie
De belangrijkste reden hiervoor is dat het bij marketing altijd gaat om de combinatie, multimediagebruik. Het ene kanaal sluit het andere niet uit, het versterkt elkaar zelfs.
2. Groot bereik
Ondanks het enorm toegenomen gebruik van social media, zijn er nog steeds 4x meer e- mailaccounts dan social media accounts. Ook komt uit het nationale e-mailgebruik onderzoek van 2013 naar voren dat 48% van de gebruikers zijn/haar dag beginnen met het openen van de mail. De mail is en blijft een essentieel onderdeel van veel werkdagen. Je kunt je afvragen of social media voor iedereen al een standaard onderdeel is van de werkdag. Doordat e-mail een standaard onderdeel is van een werkdag is de kans dat je mail gezien wordt (al gaat het alleen al om branding) groot.
3. E-mailmarketing heeft een persoonlijk en inhoudelijk karakter
Een gebruiker kan persoonlijk worden aangesproken op zijn/haar interesses en voorkeuren. Social media wordt vooralsnog veelal als een vluchtiger medium gebruikt. Als je een e-mail voldoende inhoud en vooral relevantie geeft, kun je een grotere commitment bij de lezer creëren.
De conclusie lijkt zo eenvoudig: gewoon door blijven gaan met e-mailmarketing. Maar eenvoudig is e-mailmarketing niet (meer). Je zult aan een aantal eisen moeten voldoen, om daadwerkelijk geopend, gelezen en geconverteerd te worden. Eén van de belangrijkste aandachtspunten zijn relevantie, maak het persoonlijk en overzichtelijk.
Over de Auteur: |