Economische crisis? Verhoog je marketingbudget!

Economische crisis? Verhoog je marketingbudget!
  • Marketing & Communicatie
  • Tabitha Aerts

In tijden van recessie komen marketingbudgetten onder druk te staan. Om op korte termijn kosten te reduceren om de winst overeind te houden, is het niet ondenkbaar dat marketingactiviteiten worden terug gedraaid.

Is dat wel terecht?

Investering in marketing is juist cruciaal. Meer omzet, vraagt om meer klanten, meer klanten vraagt om marketing. Als de bestaande klanten niet voor voldoende omzet zorgen, moet extra aandacht besteed worden aan het werven van nieuwe klanten of innovaties om de bestaande klant binnen te houden. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat bedrijven die investeren in marketing, meer omzet en winst realiseren, ook in tijden van crisis. Anticyclische marketing levert het meeste op.

Dus direct je budget verhogen?

Niet per sé. Het wil niet zeggen dat het marketingbudget direct verdubbeld moeten worden. Tijden van crisis vraagt vooral om een efficiëntere en krachtigere marketing. Er zal meer overtuiging nodig zijn om een klant binnen te halen en te houden, want:

  • de klant geeft zijn geld minder makkelijk uit,
  • de klant is kritischer,
  • de klant kiest eerder voor duurzaam, dan luxe
  • de klant hecht veel waarde aan betrouwbaarheid

Hoe zorg je ervoor dat je je marketingbudget zo efficiënt mogelijk inzet? Hierbij enkele tips:

  1. Zorg dat verkoop en marketing goed op elkaar is afgestemd
    Het succes van een onderneming hangt af van de mate waarin marketing en sales op elkaar zijn afgestemd.
  2. Wees doelgericht
    Gok op het beste paard. Inzetten op meerdere pionnen zal minder opleveren dan alle krachten bundelen en op één doel richten. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden om efficiënter te kunnen handelen. 
  3. Blijf continu in beeld
    Marketing kan niet even op 'pauze' gezet worden, marketing is een continue proces. Zodra je uit beeld bent, zullen de eerdere activiteiten weinig waarde meer hebben.
  4. Integreer online marketing in de hele organisatie
    Door de komst van online marketing is het mogelijk om meer te bereiken in marketing voor hetzelfde budget. Iedere werknemer kan er een bijdrage aan leveren. Als het op de juiste manier wordt gedaan, kan het leiden tot een automatische spin-off.
  5. Innoveer
    Luister goed naar de behoefte van de klant en blijf je product vernieuwen en verbeteren, zodat de klant tevreden blijft en je vooral blijft opvallen. In florerende tijden kun je het misschien permitteren om achter de troepen aan lopen, in recessie moet je voorop lopen!

Laat zien waar je mee bezig bent en vooral hoe je dat anders of beter doet dan anderen.

Tabitha Aerts

Over de Auteur:
Tabitha Aerts, is Marketing Manager bij RegioinBedrijf. Haar dagelijkse prioriteit is het op de kaart zetten van RegionBedrijf en maakt zich sterk voor de online ontwikkelingen.

Tijssen-cs Tijssen CS | Accountants & Adviseurs

Meerwaarde door samenspel