Een stukje schrijven, dat kan toch iedereen?

Een stukje schrijven, dat kan toch iedereen?
  • Marketing & Communicatie
  • Bouke Tuit

Als ik mensen vertel dat ik tekstschrijver ben, krijg ik regelmatig de vraag terug ‘wat ik nu eigenlijk doe’. Als ik diezelfde mensen dan vertel dat ik bedrijven help bij het schrijven van hun webteksten, rapporten en mailings, wordt men nog niet veel wijzer.

‘Maar dat kunnen we zelf toch ook’, is een veelgehoorde gedachte. Niet vreemd in tijden van bezuinigingen. Maar is dat wel terecht?

De voordelen van een goede tekstschrijver

Er zijn redenen genoeg om een tekstschrijver in te huren. Was het niet vanwege de professionaliteit dan was het wel om tijd en moeite te besparen. Je hebt het waarschijnlijk al druk genoeg, net als je collega’s of werknemers. Bovendien is het goed om eens een externe partij naar je communicatie te laten kijken.

Objectief een bedrijfsprofiel of corporate story opstellen is lastig als je zelf onderdeel van het verhaal uitmaakt. Door je te laten interviewen door een tekstschrijver kun je nog steeds je eigen verhaal kwijt, maar wordt er wel kritisch en professioneel naar geluisterd. Toch houd je de regie in handen doordat een goede copywriter je altijd een kladversie ter inzage geeft.

Online vindbaarheid

Wie denkt dat een tekstschrijver enkel een stuk tekst levert, is dus helaas onwetend. Copywriters zorgen voor een professionele communicatie-uiting die op maat gemaakt is en aan je wensen voldoet. Zij houden daarbij vanzelfsprekend rekening met de boodschap en de leesbaarheid van deze boodschap. Maar een tekst moet ook foutloos, aantrekkelijk én vindbaar zijn.

Met name de vindbaarheid van webteksten wordt steeds belangrijker, want hoe zorg je dat jouw bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie, dat je eruit springt. Dat niet zij maar jij met de opdracht of order aan de haal gaat en de klant blij maakt. Dat is lastig als je bekijkt hoe ontelbaar veel websites er zijn.

Search Engine Optimization

Een goede online vindbaarheid begint bij het schrijven van zoekmachinevriendelijke teksten. Dit specialisme wordt ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd. SEO-tekstschrijvers houden rekening met de manier waarop Google teksten indexeert en weten daardoor waar ze de nadruk op moeten leggen.

Dit resulteert bijvoorbeeld in het veelvuldig gebruik van keywords (welke zoektermen gebruiken je klanten?) en het rekening houden met semantiek (synoniemen van, en woorden die aan de keywords gelinkt zijn). Google is inmiddels gelukkig zo slim dat het geen zin heeft om je tekst vol te proppen met zoekwoorden. De ambacht van tekstschrijvers om een vloeiende, natuurlijke tekst te schrijven, komt hier daarom uitstekend van pas.

De kracht van storytelling

Een goede vindbaarheid kan niet worden bereikt zonder een unieke inhoud. Als al je concurrenten dezelfde boodschap vertellen, val je niet meer op. We zien dat boodschappen daarom steeds betekenisvoller worden en ook moeten worden. Deze trend gaat gelijk op met het ontstaan van de beleveniseconomie. Het is niet langer voldoende om je klanten te vertellen dat je een breed assortiment broden bakt.

De klant wil dit zien, voelen, horen, ruiken en natuurlijk proeven; kortom: beleven. Storytelling, ofwel het vertellen van een authentiek verhaal, biedt hierin uitkomst. Het maakt mensen nieuwsgierig en betrokken. De eerste stap naar een betekenisvolle en duurzame klantrelatie.

Bouke Tuit is eigenaar van Tekstbureau Rephrase en schrijft in opdracht van RegioinBedrijf.
Vidho Interieurbouw Vidho Interieurbouw

Wij maken het voor u!