Goed georganiseerd thuiswerken

Goed georganiseerd thuiswerken
  • Marketing & Communicatie
  • Lisa-Marie Eerkes

Onze medewerkers zitten niet stil en willen er graag voor zorgen dat u ook niet stil komt te zitten. Daarom geven zij graag, ieder vanuit hun eigen expertise, tips rond communicatie, thuiswerken en allerhande zaken die nu van belang zijn. Accountmanager Lisa-Marie Eerkes bijt het spits af.

Het coronavirus heeft ons leven en vooral ons werkleven op z’n kop gezet. Gewoon naar kantoor gaan, een praatje met je collega’s, meetings, vergaderingen, klanten ontvangen en bezoeken, dit alles is voorlopig niet meer mogelijk en naar verwachting gaat dit ook nog wel even duren. 

Hierdoor moeten wij thuis werken. Wat in eerste instantie wel een leuke bijkomstigheid van Corona leek, blijkt toch behoorlijk tegen te vallen. Vooral als je kinderen hebt die niet naar school kunnen en wellicht thuis geschoold moeten worden.

Thuiswerkplek

Als eerst zal er een thuiswerkplek gecreëerd moeten worden. Het huis is niet bij iedereen vanzelfsprekend ingericht als thuiswerkplek met een bureau en stoel op de perfecte hoogte. Er moeten spullen komen zoals een laptop, headset, een (gezonde)werkplek en veilige toegang tot het bedrijfsnetwerk. 

De eerste en belangrijkste voorwaarde van jouw thuiswerkplek is dat het om een daadwerkelijke plek gaat. Een plek die zich niet in je bed, op je bank of aan je koffietafel bevind. Probeer RSI-klachten of rugklachten te voorkomen door in een verantwoorde houding te zitten. Het meest ideale is een rustige plek zonder al te veel afleiding en een deur die dicht kan.

Hoe vind je de balans in werk/privé?

Nu je eindelijk je plekje gevonden hebt, kun je beginnen met de werkzaamheden. Althans…dat dacht je De huishoudelijke taken staren je aan en je komt erachter dat kinderen werkelijk voortdurend praten en vooral het woord ‘mama’ en ‘papa’ veelvuldig gebruiken.

En dan moet je je tijd gaan verdelen: je wilt een goede werknemer zijn en tegelijk een goede ouder. Dit zorgt voor stress en geeft schuldgevoelens. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is het aantal thuiswerkers dat zich schuldig voelt ten opzichte van het gezin (66%), groter dan het aantal thuiswerkers met schuldgevoelens richting het werk (44%).

De oplossing is rust, regelmaat en planning. Start de dag zoals je normaal ook doet,  als de kinderen naar school moeten en jij naar je werk. Heb op vaste tijden eetmomenten/pauzes,  balanceer op vaste momenten tussen werk en kinderen(schoolwerk).

Je kunt je niet 100% inzetten voor zowel je gezin als je werk.  Accepteer dat en geef om en om aandacht aan het werk en je kinderen.

Sociaal contact

Het thuiswerken zorgt ook voor minder (spontaan) contact met collega’s en kan tot een gebrek aan duidelijke afspraken leiden, wat weer zorgt voor verwarring en onrust. We zijn sociale dieren en hebben het nodig om verbondenheid te voelen en plezier te hebben met anderen. En werkplezier draagt weer bij aan de effectiviteit van  de werkdag.

Zonder nieuwe/aangepaste rituelen zal de teamsamenwerking snel afbrokkelen en de efficiency minder worden. Gelukkig zijn er mogelijkheden genoeg om te verbinden (Skype, Coligo, Teams).

Plan elke week een digitale bijeenkomst met je team, het liefst op een vaste dag en tijdstip. Bepaal wie de ‘‘digitale gespreksleider” is en voordat je op de inhoud ingaat doe even een rondvraag: hoe is het met je? Zorg bij de afsluiting dat de uitkomsten voor iedereen helder en concreet zijn. 

Om de verbinding met de collega’s niet alleen op zakelijk vlak te behouden is er voor de vrijdagmiddag natuurlijk de Skype borrel!

De snelheid waarmee dit Coronavirus ook ons werkende leven heeft beïnvloed is ongekend. En niemand kan voorspellen hoe lang en in welke mate we de komende tijd in deze situatie zullen blijven.

Het enige wat we wél kunnen doen is uitgaan van de huidige situatie…dus experimenteer, leer en vraag om hulp wanneer nodig.

Auteur: Lisa-Marie Eerkes

Vidho Interieurbouw Vidho Interieurbouw

Wij maken het voor u!