De webshops schieten als paddenstoelen uit de grond. Hier zijn goede redenen voor. En de kans is groot dat een webshop ook voor uw onderneming van belang is.
Volgens de laatste cijfers beschikt Nederland over meer dan 45,000 webwinkels. Keurmerk Thuiswinkel waarborg berekende dat tussen 2009 en 2013 het aantal webwinkels in Nederland toenam met 109 procent. Dat waren 2,500 extra webwinkels per jaar. Waarom? De meeste webwinkels zijn opgericht door kleine bedrijfjes van één of twee personen die een klein assortiment aan producten aanbieden. Het is voor een hobbyist tegenwoordig makkelijk om een hobby om te toveren tot omzet. Een website met een webshop en een postkantoor in de buurt zijn de enige vereisten. Veel van deze enthousiaste webshop eigenaren gaan binnen korte tijd over de kop. Die vanuit thuis opgezette boekhandel of armbandenwinkel kan het niet opnemen tegen Bol.com en Zalando. Betekent dit het einde voor de e-commercie activiteiten van het MKB’er? Zeker niet.
Misleidende statistieken
Grote bedrijven kunnen niet meer zonder hun webwinkels. Het failliesement van grote winkelketens zoals Polare en Free Record Shop kan volgens menigeen expert herleid worden naar feit dat zij niet- of te laat investeerden in e-commerce. Hoezo gaan er dan zoveel webshops over de kop? Dit komt doordat zij opgericht worden door één of twee personen met de focus op een select aantal artikelen waar te weinig vraag naar is, of juist teveel concurrentie. Zij stopten al hun hoop in de webwinkel terwijl een webshop niet het antwoord op alle vragen is. Het is echter een versteking van de huidige service die een bedrijf aanbiedt. Deze versterking kan voor een onderneming het verschil maken tussen bestaan of niet bestaan. Hoe zou het bijvoorbeeld de Wehkamp zijn vergaan als zij geen webwinkel waren gestart?
Zelfs als een bedrijf producten aanbiedt die op eerste gezicht minder geschikt zijn voor online verkopen, moet een webshop niet meteen worden afgeschreven. Zelfs diensten kunnen online verkocht worden, ook als dit een offline dienst betreft. Het gaat in de webshop tenslotte om de monetaire transactie en uitwisseling van gegevens. De dienst of het product kan daarna geleverd worden. Op deze wijze kan een webwinkel ook van pas komen op de B2B markt. Als u op google zoekt naar kantoorartikelen zult u hier genoeg voorbeelden van tegenkomen.
Webshops voor het MKB
De eerste reden dat Nederlandse bedrijven zo afhankelijk zijn geworden van webwinkels is de meeste logische: Nederlanders zijn massaal aan het online bestellen. Dit betekent dat er veel vraag is naar online verkrijgbare producten en diensten. En na jarenlange groei van de online commercie is de Nederlander inmiddels ook gewend geraakt aan het online bestellen van producten en diensten. Een winkel met een website, zonder webshop staat onprofessioneel en ouderwets. En dit is wellicht de belangrijkste reden om te investeren in een webshop.
Een bijkomend voordeel is het feit dat u uw producten beter vindbaar kunt maken op Google. Zeker met de introductie van Google Shopping. Deze dienst van Google zorgt dat u gericht op uw webshop artikelen kunt adverteren. Uiteraard is het niet nieuw om producten te adverteren op Google. Wat Google Shopping biedt is allereerst lagere tarieven dan normale Google advertenties. Verder kunt u direct uitgebreide statistieken aflezen die u zo snel en goed mogelijk inzicht geven in het resultaat van uw online marketing inzet. Bovendien komen de productadvertenties steeds vaker en prominenter in beeld waarmee ze weer een stap richting de effectiviteit van een normale Adword campagne zetten. Nog dit jaar wordt de ‘Google Shopping for Suppliers’ verwacht in Nederland. Deze dienst richt zich op leveranciers en zal het adverteren binnen de B2B-markt waarschijnlijk gaan vergemakkelijken. Een webshop komt dan echter wel van pas.
Over de Auteur: |