Het mag wel het digitale tijdperk zijn, maar de telefoon is nog steeds van de favoriete wapens van een oplichter. Nog steeds gebeuren er jaarlijks meer dan miljoenen fraudegevallen via de telefoon. Iemand belt je op en voordat je het weet zit je vast aan een duur abonnement van een telefoonnummer dat je niet kent.
Als je contact wilt zoeken met bedrijven die je erbij helpen, kan dat gelukkig. In dit artikel lees je meer over de telefoon zwendel.
Kan je de contacten vertrouwen?
Je hebt het misschien wel eens gehad, een telefoonoplichter. Ze bellen je op met allerlei valse beloften, zijn vaak aggressief en uitten loze dreigement om zo informatie van je los te krijgen die ze kunnen gebruiken om geld van je te stelen, of je identiteit af te pakken. De reden waarom ze contact met je opzoeken is vaak logisch, geld. De telefoon zwendel gaat over meer dan een miljard, veel meer dan allerlei andere soorten fraude. hetgeen wat dit telefoonoplichterij zo makkelijk maakt is de technologie. Met automatische nummer kiezers kunnen onbetrouwbare mensen miljoenenen telefoontjes plegen naar mensen over de hele wereld voor een paar euro per dag.
Deze oplichters maken gebruik van spoofing. Dit is een techniek, eenvoudig om aan te komen, waardoor je de nummerweergave kan hacken. De ontvanger kan door spoofing tools een echt overheids- of bedrijfsnummer weergeven, of juist een lokaal nummer, zodat de ontvanger eerder opneemt.
Valse contacten
Of het nu automatisch bellen of juist live is, telefoonoplichters houden vaak de schijn op dat ze de vertegenwoordiger zijn van overheidsinstanties of juist bekende financiële bedrijven of reisbureaus. Ze doen net alsof ze iets belangrijks hebben te melden, iets met goed nieuws. (Je hebt de loterij gewonnen! Je hebt een vakantie naar Parijs verdien!) Maar vaak is het ook slecht nieuws (We krijgen nog geld van je! Er is iets fout gegaan met je bankrekening). Heel toevallig kan je je prijs ophalen of je probleem oplossen door iets persoonlijks als je burgerservicenummer te geven of een geldbedrag overmaakt.
Het gebeurt ook vaak dat telefoonoplichters doen alsof ze een goed doel vertegenwoordigen, of doen alsof ze een familielid zijn waarbij ze gebruik maken van je vrijgevigheid om je zover te krijgen geld over te maken. Ook in tijden van de corona pandemie, maken oplichters slim gebruik van de angst van mensen. Mensen maakten melding van een pandemie gerelateerde scam oproep. Ze probeerde hierbij de angst van mensen te gebruiken zodat ze geld overmaakten.
Waarschuwingssignalen
Wanneer moet je opletten voor ongevraagde telefoontjes? Mensen bellen je op en stellen dat ze een overheidsinstantie vertegenwoordigen, of juist een groot technisch bedrijf zoals Apple. Maar juist dit soort bedrijven zullen je nooit zomaar bellen zonder dat ze het van te voren hebben gecommuniceerd.
Ook nadat er rampen zijn geweest, worden mensen vaak opgebeld door oplichters waar zij de gevoeligheid van mensen proberen te testen. Ze proberen in te spelen op de gevoelens van mensen zodat ze zo snel en zo veel mogelijk geld overmaken naar hun rekening.
Belt een postbedrijf je bijvoorbeeld op dat ze nog een x bedrag van je krijgen, bel dan met de klantenservice van het postbedrijf. Zo weet je zeker dat je niet wordt opgelicht.