Hoe sterk is jouw regionale netwerk?

Hoe sterk is jouw regionale netwerk?
  • Marketing & Communicatie
  • Tabitha Aerts

Regionale marketing blijft een belangrijke trend. Op veel verschillende manieren zie je de aandacht voor marketing gericht op je regio groeien.

Door veranderingen in het digitale tijdperk, maakte het niet meer uit waar je klant of je onderneming zich bevindt. Aan de ene kant vervagen grenzen door internet en zijn acties op grote schaal veel eenvoudiger.

Juist ook door die online ontwikkelingen worden grenzen weer belangrijker. Bij het gebruiken van online mogelijkheden, apps, zoekmachines etc, wil men het bereik afbakenen en is herkenbaarheid belangrijker. In de massa van webpagina’s is het prettig als je een concreet bereik hebt.

Een sterk netwerk in je eigen omgeving is alles bepalend voor het succes van je onderneming. Het is  veel relevanter dat je website wordt gevonden door een prospect bij je in de buurt dan aan de andere kant van het land. Er is dan meer kans op herkenbaarheid, de drempel om te reageren is lager etc.

Ook op media-niveau zie je het belang van regionale uitingen nog steeds toenemen. Nu.nl is niet voor niets begonnen met een regionale Nu.nl.

In mei 2014 startte nu.nl met 4 regio’s, bij voldoende animo zou worden uitgebreid. Inmiddels zijn er 3 regio’s bijgekomen.

Heb jij je lokale vindbaarheid al op orde?

Bovendien hecht Google veel waarde aan lokale resultaten. Ruim 20% van de zoekopdrachten heeft een lokale intentie. Het is ook niet voor niets dat Google ervoor heeft gekozen om lokale zoekopdrachten eruit te filteren en de resultaten daarop af te stemmen. Al in 2012 kwam Google met de Venice update.  De Venice update hield in dat zoekresultaten nauwkeuriger rekening houden met de locatie.

Google voert continue updates door in het algoritme waarmee de ranking van je website wordt bepaald.

De Venice update betekent kort samen gevat het volgende:

  • lokale resultaten krijgen voorrang van Google.
  • lokale resultaten worden prominenter weergegeven. Iedereen is bekend met de lokale resultaten in een overzichtelijk blok en de Google Maps Pins. Deze resultaten worden gegenereerd aan de van de bedrijven die Google Mijn Bedrijf (Google Places) hebben aangemaakt.
  • Google stelt de positie (ongeacht geschiedenis, cookies en wel of niet ingelogd zijn) waarvandaan je zoekt automatisch vast en past de resultaten daarop aan.

Deze update heeft naar verhouding een grote (vaak onderschatte) impact gehad op de zoekresultaten. Maar niet alleen daarom is het belangrijk je lokale vindbaarheid op orde te hebben. Ook leveren lokale zoekresultaten veel op. De kans dat een lokale search converteert is namelijk groot. Zodra iemand zoekt naar een 'logistieke dienstverlening in Tilburg', dan zit daar een concretere opdracht aan vast dan 'ontwikkelingen logistieke dienstverlening'.

Inmiddels heeft Google al veel andere updates doorgevoerd. Er is veel werk te verrichten op je website buiten lokale zoekopdrachten (o.a. content, content en nog eens content). Maar mijn inziens hebben de andere acties pas echt zin als je locatie marketing op orde is.

Tabitha Aerts

Over de Auteur:
Tabitha Aerts, is Marketing en Internet Manager bij RegioinBedrijf. Haar dagelijkse prioriteit is het op de kaart zetten van RegionBedrijf en maakt zich sterk voor de online ontwikkelingen.

Zeilmakerij Van der Sneppen BV Zeilmakerij Van der Sneppen BV

Standaard vlamvertragende huurzeilen en maatwerk oplossingen!