Hoe ziet goede gemeentelijke dienstverlening er uit?

Hoe ziet goede gemeentelijke dienstverlening er uit?

Veel gemeentesites stellen teleur. Er zijn echter genoeg gemeentelijke websites die wel voldoen aan de eisen. Welke gemeentesites zijn dat en wat kunnen we er van leren?

Onder de Nederlandse bevolking gebruikt een meerderheid van 66,8% digitale diensten van de overheid. Onder de Nederlandse ondernemers is dit percentage een opvallende 90,9%.  Minister Plasterk van Binnenenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties geeft aan dat in 2017 zaken die men met de overheid doet zoals een vergunning aanvragen, gedigitaliseerd moeten zijn. De digitale volwassenheid van gemeentesites kan daarom geen moment te vroeg komen.

Onderzoek naar volwassen gemeentesites

Elk jaar doet Ernst & Young onderzoek (pdf) naar de digitale dienstverlening van gemeenten. Hierbij kijken zij niet alleen naar de bruikbaarheid van de website, maar ook de digitale behulpzaamheid en prijsdifferentiatie voor digitale producten. Aan de hand van dit onderzoek stelt Ernst & Young een lijst van 15 gemeenten op, waarvan de digitale dienstverlening het meest volwassen is. Dit jaar is de website van gemeente Den Haag de nummer één geworden. Onder de top gemeentesites zitten ook gemeenten waarmee de bezoekers van RegioinBedrijf vaker mee te maken hebben. Zo staat de Gelderse gemeente Arnhem dit jaar op de trotse derde plek. Andere top 15 gemeenten zijn de Zeeuwse gemeente Kapelle (7) en de Brabantse gemeente Tilburg (8), gemeente ’s-Hertogenbosch (12) en gemeente Valkenswaard (13).

Het onderzoeksrapport noemt verder Tilburg en ’s-Hertogenbosch als opvallende stijgers. Zo is Tilburg van de 90e plaats naar de 8e plaats gestegen. En ’s-Hertogenbosch wisselde haar 86e plek in voor de 12e plek. Daarnaast zou de Overijsselse gemeente Hardenberg tot een van de meest volwassen gemeentesites zijn beoordeeld, als alleen de digitale producten voor ondernemers en burgers in overweging waren genomen.

Optimalisatie voor ondernemers

In het onderzoek van Ernst & Young komt ook naar voren dat gemeentesites slecht aansluiten op de ondernemersvoorkeuren. Zo is de grootste irritatie van ondernemers de enorme rompslomp die verplichte interactie met de lokale overheid met zich meebrengt. Op de gemeentesites werden terrasvergunningen, evenementenvergunningen en standplaatsvergunningen aangevraagd.  De digitaal volwassen gemeenten boden niet alleen informatie of printbare aanvraagformulieren aan. Zij lieten ondernemers hun aanvragen geheel digitaal regelen, beveiligd met e-Herkenning. E-Herkenning is sinds 2011 de vervanger van DigiD voor ondernemers. In 2015 moet het beveiligingsprotocol door alle gemeenten gebruikt worden.  

Meer volwassen dienstverlening

In het rapport worden nog meer gemeenten in het zonnetje gezet. Gemeente Zwolle past bijvoorbeeld prijsdifferentiatie toe op hun digitale producten. Door digitale producten in prijs te verlagen, motiveren zij burgers en ondernemers om gebruik te maken van de digitale diensten van de gemeente. De Gemeente Dalfsen heeft haar website beter bereikbaar gemaakt door haar website responsive te maken. Hierdoor kunnen mobiele bezoekers de website beter bekijken, doordat de website zich nu aanpast aan de schermafmetingen van mobiele apparaten. Gemeenten kunnen dus niet alleen leren van het ondernemersleven, maar ook van hun tegenhangers die de weg wijzen.

Joram van Schaik

Over de Auteur:
Joram van Schaik, is Stagiair bij RegioinBedrijf. Hij studeert op dit moment Digitale Communicatie aan de Hogeschool in Utrecht.

Technotron B.V. Technotron B.V.

Meedenken is bij ons gratis!