Linkbuilding is een essentieel onderdeel van een goede SEO strategie en ideaal om hoger in zoekmachines te komen. Je probeert hierbij links van andere websites naar jouw website te krijgen. Zet je linkbuilding goed in dan kan het veel doen voor de vindbaarheid van je website.
Foto: Intelligent Online
Pak je het daarentegen niet goed aan dan kan het ook zomaar het tegenovergestelde betekenen. In deze blog deel ik tips over wat je vooral wel en niet moet doen op het gebied van linkbuilding.
Duizenden zoekresultaten per zoekwoord in Google, maar de meeste mensen beperken zich slechts tot het aanklikken van de eerste drie pagina’s (click-through-rate). et is dus ontzettend belangrijk dat je zo hoog mogelijk binnen de zoekresultaten naar voren komt. Zeker als je veel concurrentie hebt op bepaalde zoektermen is linkbuilding essentieel voor je vindbaarheid, want zelfs een site met de allerbeste content komt zonder links niet zomaar op de eerste pagina van Google terecht. Hier is veel meer voor nodig. Waar je vroeger zoekmachines kon bespelen ligt de nadruk nu op kwalitatieve content voor de bezoeker.
Doelstelling van linkbuilding:
- Organische posities in zoekresultaten verbeteren;
- organische traffic naar de website verhogen;
- referral traffic genereren;
- autoriteit website verhogen.
Wanneer spreek je over goede linkbuilding?
Google kent linkwaarde toe aan een url. Hoe hoger deze is hoe hoger het resultaat in Google zal zijn, maar verkies autoriteit nooit boven relevantie! Zoekmachines waarderen het her en der binnenharken van links voor een hogere positie niet. Zorg dus altijd voor kwalitatieve en relevante links én een duidelijke connectie. Want waar je vroeger tegen betaling linkfarming kon toepassen en tegen betaling een link plaatste op een speciaal ingerichte website die weer naar andere sites linkten, doorzien vandaag de dag de huidige zoekmachines deze malafide websites meteen. Eerlijke linkbuilding is key… het kost behoorlijk wat tijd en energie, maar het levert uiteindelijk het meeste op. Zorg dat je zulke sterke content creëert waar iedereen graag naar wil linken. Steek met kop en schouders boven de rest uit en deel je expertise en wordt hiermee specialist binnen jouw vakgebied.
Functie van links
Het opnemen van links heeft meerdere functies.
Interne links
Links tussen diverse pagina’s (interne links) zorgen voor een goede informatievoorziening en een gebruiksvriendelijke website voor de lezer. Je linkt bijvoorbeeld van een dienstenpagina naar een tarievenpagina. Ook pagina´s die onvoldoende aandacht krijgen kunnen zo heel eenvoudig extra in beeld worden gebracht en verbanden kunnen snel worden gemaakt door te verwijzen naar andere pagina´s op je website. Georganiseerde en gebruiksvriendelijke websites worden door het algoritme van zoekmachines goed gewaardeerd.
Externe links
Links op jouw website naar andere websites (externe links) geven zoekmachines onder andere het signaal dat je de lezer wilt helpen bij een optimale informatievoorziening, zelfs als dat betekent dat zij daarvoor een andere website bezoeken. Hoewel externe links belangrijk zijn moet je er ook niet teveel opnemen, omdat dit door het algoritme van een zoekmachine als verdacht wordt gezien. Daarnaast moet je te allen tijde alleen verwijzen naar kwalitatieve informatie en een website met autoriteit. Zo geef je beter één link naar een informatieve pagina van de overheid dan 5 links naar onbekende sites met onbetrouwbare bronnen.
Backlinks
En dan zijn er nog links van andere websites die linken naar content op jouw website, omdat deze kwalitatief sterk en waardevol zijn. Vooral deze laatste, de backlinks, zijn erg belangrijk. Het laat Google zien dat jij een autoriteit bent binnen jouw werkveld en dat jouw content kwalitatief, relevant en nuttig is. Je kunt het zien als aanbevelingen van anderen aan jou. Backlinks kun je dan ook nooit genoeg hebben! Waar content het hart is van je campagne kun je backlinks zien als de ruggengraat. Een tekst zonder links is nagenoeg onzichtbaar voor Google en een backlink is waardeloos zonder content op je pagina. Backlinks wegen dan ook zwaar in het bepalen van je uiteindelijke positie in de zoekresultaten.
Kwalitatieve links verzamelen, hoe doe je dat?
Er zijn een aantal essentiële zaken waar je op moet laten bij het vergaren van de juiste backlinks:
Diensten uitwisselen
Betaal nooit voor backlinks, want deze zijn zelden kwalitatief. Wat je wel kunt doen is diensten uitwisselen met andere websites in ruil voor kwalitatieve links. Vraag bijvoorbeeld aan klanten of leveranciers om op hun site naar die van jouw te linken door hen in een klein stukje content iets over jouw diensten te laten omschrijven. Dat levert niet alleen een mooie link op, maar het komt je ook commercieel ten goede.
Blogs schrijven
Ga blogs schrijven als je dit niet al deed. Het levert je niet alleen directe kliks op naar je website, je profileert jezelf ook als expert en dus een autoriteit. Heeft je website weinig mogelijkheden om actuele content te delen met je doelgroep dan is het schrijven van blogs een uitstekende oplossing om toch regelmatig nieuwe content te kunnen delen. Zo trek je nieuwe bezoekers, die anders niet op je site waren gekomen. Laat je de blogs plaatsen op relevante websites dan krijg je waardevolle backlinks terug.
Hoge domeinscore
Zorg dat websites die linken naar jouw website een hoge domeinscore hebben. Dit zijn sites die al langer bestaan en kwalitatieve content leveren. Google ziet hen namelijk als autoriteit, omdat zij kwaliteit leveren. De algoritmes zien jouw website door deze associaties ook op die manier.
Verschillende domeinen
Probeer links van zoveel mogelijk verschillende domeinen te verzamelen. Het is namelijk beter om 20 links afkomstig van afzonderlijke domeinen te hebben dan 100 van één domein.
Start vandaag nog met het verbeteren van je positie in de zoekresultaten en zorg dat je bovenstaande zaken op orde hebt om met kop en schouders boven de rest uit te steken.
Auteur: Annemarie de Joode