Om een hogere waardering en vindbaarheid in zoekmachines te behalen is linkbuilding van groot belang. Maar wat betekent linkbuilding nou eigenlijk en waar moet je op letten?
Linkbuilding is het op laten nemen van links op belangrijke woorden in een tekst op een externe website, naar een pagina op uw website met ongeveer hetzelfde onderwerp.
Hoe wordt u een autoriteit?
Voor Google wordt uw organisatie een autoriteit in een vakgebied, of op productniveau, als er vanuit verschillende kanalen beter naar uw pagina wordt gelinkt dan die van de concurrentie. Zoekmachines zien deze links als “stemmen” voor uw website. Hoe meer “stemmen” uw website ontvangt, hoe belangrijker deze door Google wordt gevonden. Waarom krijgt u anders al die externe “stemmen”?
Kwaliteit boven kwantiteit
Linkbuilding gaat echter verder dan enkele links naar uw website te laten opnemen op externe websites en wordt dan ook nog altijd onderschat. Maar meer is niet per definitie beter, met 10 kwaliteitslinks kan beter gescoord worden dan met 50 slechte links. Het gaat dus vooral om de kwaliteit van de links. Die wordt bepaald door de relevantie van de link en de autoriteit (pagerank) van de externe website die naar uw website linkt.
Een voorbeeld: Een link die gaat over mountainbikes zal meer waarde hebben als deze op een site over fietsen staat, dan wanneer deze link staat op een site over gadgets. |
Goede linkbuilding, gericht op de lange termijn is geen sprintje, maar zal als marathon moeten worden aangepakt.