Mobiel gebruik van internet neemt in een razend tempo toe. Steeds meer mensen maken naast hun pc of laptop gebruik van een tablet of smartphone. Het belang van mobielvriendelijke websites, die speciaal zijn ontworpen voor een klein scherm, wordt dan ook steeds groter.
De mobiele revolutie heeft ervoor gezorgd dat alleen een ‘gewone’ website niet meer volstaat. 50 procent van het verkeer op websites van MKB-bedrijven is afkomstig van mobiele devices. Wil je gastvrij zijn voor mobiele bezoekers, dan is een website die geschikt is voor mobiele apparaten onmisbaar.
Relevantie
Google waardeert websites met een betere mobiele ervaring hoger dan websites die het minder doen. Is jouw website niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik? Dan wordt jouw site minder relevant gevonden door Google. Bij het bepalen van de relevantie van een website wordt onder andere gekeken naar:
- de grootte van de knoppen
- de schermgrootte
- gebruiksvriendelijkheid van de pagina’s
- de content op de pagina’s
Wil jij weten of jouw website goed wordt weergegeven op een mobiel apparaat? Controleer dan of de site een mobielvriendelijk ontwerp heeft.
Mobiele zoekresultaten
Bedrijven die ervoor kiezen om hun site niet te optimaliseren voor mobiel gebruik moeten rekening houden met concurrenten die dat wel doen. Die zullen namelijk hoger worden gewaardeerd binnen de zoekresultaten. Organische mobiele zoekresultaten worden dus beïnvloed door mobielvriendelijke websites. Realiseer je ook dat bezoekers een website, die niet geschikt is voor mobiele apparaten, veel eerder zullen verruilen voor een concurrerende site die wel mobielvriendelijk is.
De zoekresultaten in het organische desktopverkeer worden niet beïnvloed als je geen mobiele website hebt. Maar aangezien het mobiele verkeer een steeds grotere invloed heeft binnen deze 24-uurseconomie is het wel raadzaam een mobielvriendelijk ontwerp van je site te lanceren. Kijken we naar de toekomstverwachting voor internet en mobiele apparaten dan laat je enorme kansen liggen, kansen die de concurrent maar wat graag pakt. Het is verstandig na te gaan hoeveel mobiel verkeer jouw site heeft en hoe de concurrentie hier mee omgaat. Dit kan namelijk enorme kansen bieden voor je organisatie.
Over de Auteur: |
Heeft u vragen over dit artikel?
Uw vragen worden direct beantwoord op LinkedIn