Marketing, communicatie en duizend meningen op internet

Marketing, communicatie en duizend meningen op internet
  • Marketing & Communicatie
  • Tabitha Aerts

Het succes van een onderneming hangt samen met de juiste combinatie tussen het product/dienst, de prijs, het personeel én de promotie oftewel de marketingmix. Een goede vertaling van je marketingstrategie naar je communicatiestrategie is daarbij essentieel.

Maar de communicatie over je product of dienst heb je allang niet meer zelf in de hand. In de online wereld zijn de vormen van communicatie die het beeld over jouw product of dienst beïnvloeden massaal toegenomen (ratings, reviews, online community, likes, tweets, updates, video’s, blogs, columns etc.). Je eigen, heldere marketingcommunicatie is daardoor alleen maar belangrijker geworden. Waar moet een goede marketingcommunicatie aan voldoen? Een paar basisregels:

Onderscheidende profilering

Het is belangrijk te bepalen hoe men in de markt gepositioneerd wil worden. Welk profiel heeft de organisatie en hoe verhoudt die zich tot de concurrent?

Zorg ervoor dat je boodschap opvalt. Je dienst of product moet voldoende onderscheidend zijn van de concurrent. Op welke punten ben je onderscheidend en hoe maak je dat het beste duidelijk?

Doelgroep

De toegevoegde waarde van een organisatie zal afhangen van de doelgroep en de boodschap moet dus afgestemd zijn op die doelgroep. Dat betekent dat op voorhand de doelgroep duidelijk afgebakend moet zijn.

Kwaliteit – waarde – voordeel

Zorg ervoor dat de onderscheidende waarden worden vertaald naar een daadwerkelijk voordeel voor de doelgroep. Welk antwoord kun je geven op de vraag: Waarin is jou organisatie onderscheidend?

“Wij zijn heel klantgericht.”
Is dat onderscheidend? En waarom zou de klant dat een voordeel opleveren?

“Wij begeleiden de klant persoonlijk en proactief, iedere klant krijgt een  persoonlijke accountmanager die periodiek contact opneemt. Daardoor heeft de klant 1 persoonlijk aanspreekpunt en hoeft niet te wachten op service.“
Door de waarden te vertalen naar een voordeel, kun je daadwerkelijk aan de doelgroep laten zien wat het hen zou opleveren als men voor jou organisatie kiest.

Consistent

Wees consequent, zorg ervoor dat de basis duidelijk is voor iedereen in de hele organisatie (interne marketing) en zorg ervoor dat de het verhaal consistent in alle uitingen (mondeling en schriftelijk) naar voren komt.

Continu proces

De kracht van communicatie zit in de herhaling van de boodschap. Marketing kan niet even op 'pauze' gezet worden, marketing is een continu proces. Zodra je uit beeld bent, zal de waarde van de eerdere activiteiten verminderen.

Tabitha Aerts

Over de Auteur:
Tabitha Aerts, is Marketing en Internet Manager bij RegioinBedrijf. Haar dagelijkse prioriteit is het op de kaart zetten van RegionBedrijf en maakt zich sterk voor de online ontwikkelingen.

Vidho Interieurbouw Vidho Interieurbouw

Wij maken het voor u!