Meta descriptions verbeteren; waar moet je op letten?

Meta descriptions verbeteren; waar moet je op letten?

Ondanks dat meta descriptions je niet helpen aan een hogere positie in Google zijn deze korte tekstjes essentieel voor de hoeveelheid bezoekers die via Google op je site komen.

De meta description is eigenlijk het visitekaartje van je webpagina. Door deze aantrekkelijk te maken en te laten voldoen aan een aantal regels, kun je al snel het aantal bezoekers via Google behoorlijk laten stijgen.

Uniek

Zorg ervoor dat je meta descriptions per pagina uniek zijn. Niet alleen staat dit in de richtlijnen van Google voor een goede website, maar het zorgt er ook voor dat je per pagina specifiek kan ingaan op wat de zoeker daar gaat vinden.

155 karakters

Meta descriptions worden door Google na ongeveer 155 tekens afgebroken. Zorg dus dat je belangrijkste tekst in de eerste 155 tekens staat. Zorg er bovendien voor dat de meta description langer is dan 130 tekens. Anders kan het zijn dat Google de tekst aanvult of kiest voor een andere tekst van je pagina.

Gebruik zoekwoorden

Wanneer het woord dat de zoeker heeft ingetypt in de zoekmachine in je meta description terug komt, wordt het vet weergegeven. Niet alleen trekt dit het oog van de zoeker, maar het zorgt er ook voor dat de zoeker een bevestiging krijgt dat hij op jouw pagina zijn gewenste informatie kan vinden.

What's in it for me?

Geef antwoord op de vraag waarom een zoeker juist op jouw zoekresultaat moet klikken. De zoeker zit namelijk met een vraag en wil snel de oplossing. Laat dus duidelijk terugkomen hoe jouw site de zoeker helpt met zijn vraagstuk.

Niet doen

Herhaal geen tekst die ook in de titel van je webpagina staat. Dit is overbodig en heeft geen toegevoegde waarde. Gebruik dus ook niet de naam van je website of de URL. Daarnaast is het niet slim om alleen maar zoekwoorden in de description te zetten.

Blijf verbeteren

Aan de hand van Google Webmaster Tools kun je een goed beeld krijgen of er nog iets schort aan je meta descriptions. Kijk daarvoor bij Zoekopdrachten (onder Zoekverkeer) en dan bij toppagina’s. De pagina’s die een hoge positie hebben, maar een lage Click Through Rate, kunnen vaak een betere meta description gebruiken.

Martijn Broeders

Over de Auteur:
Martijn Broeders, is Online Marketeer bij RegioinBedrijf. Het verbeteren van de vindbaarheid van de artikelen op RegioinBedrijf.nl is zijn belangrijkste uitdaging.

Technotron B.V. Technotron B.V.

Meedenken is bij ons gratis!