Als je als zelfstandig ondernemer begint, wil je natuurlijk ook goed bereikbaar zijn voor klanten. Maar moet je daar je privénummer voor gebruiken, of is het beter om voor een aparte zakelijke telefoon gaan? We bespreken de verschillende opties die je hebt en wat daar de mogelijke voor- en nadelen van zijn.
De meest overzichtelijke manier om je privécommunicatie van je zakelijke communicatie te scheiden, is door voor zakelijke doeleinden een tweede telefoon met een eigen abonnement in gebruik te nemen. Misschien heb je je vorige smartphone nog ergens in een la liggen en kun je deze daarvoor inzetten, zodat je geen nieuw toestel hoeft te kopen. Zoek er dan een gunstig sim only abonnement bij om de kosten laag te houden. Dit hoeft voor zzp’ers niet specifiek een zakelijk telefoonabonnement te zijn. Je kunt online sim only abonnementen vergelijken om een goede deal te vinden. Het praktische van een apart telefoonabonnement voor zakelijke doeleinden, is dat je alle kosten daarvoor kunt opvoeren als zakelijke kosten bij de belastingaangifte en de volledige btw kunt aftrekken bij de aangifte omzetbelasting. Een tweede telefoon maakt het ook eenvoudiger om privé en zaken te scheiden.
Zakelijk bellen met privé-abonnement
Je kunt natuurlijk de telefoon en het abonnement dat je voor privédoeleinden gebruik ook gewoon inzetten voor zakelijke doeleinden. Daarmee bespaar je jezelf te last van het met je meedragen van twee telefoons. Maar er kleven ook wat nadelen aan. Ten eerste word je dan ook zakelijk ‘lastiggevallen’ op je privénummer en moet je je altijd bewust zijn van wat je met wie deelt, zodat privézaken niet bij zakelijke relaties terechtkomen. Met een beetje beleid hoeft dat echter niet per se ingewikkeld te zijn. Daarnaast maakt één telefoonabonnement voor privé én zakelijk de administratie wat ingewikkelder als je je zakelijke belkosten wilt kunnen aftrekken van de belasting. Je moet dan namelijk vaststellen welk deel voor zakelijk gebruik ingezet wordt. De Belastingdienst staat het je toe om dit in te schatten, waarbij 60 tot 80 geen onredelijke schatting voor het zakelijk deel is. Je hoeft dit in eerste instantie niet te specificeren, maar de Belastingdienst kan hier wel nog op terugkomen als je aangifte als onredelijk ingeschat wordt.
Twee abonnementen, één telefoon
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je het vreselijk onhandig vindt om twee telefoons bij je te dragen, want dat is het natuurlijk ook een beetje. Dat wil niet zeggen dat het dan per se onmogelijk is om een apart privéabonnement en een apart zakelijk telefoonabonnement te hebben. Er zijn namelijk smartphones waar je twee simkaarten in kunt stoppen voor een zogenaamde dual-sim functie. In sommige gevallen zijn het echt twee slots voor simkaarten, in andere gevallen neemt de tweede simkaart de plaats in van een microSD-kaartje. Maar er is nóg een andere optie die het mogelijk maakt om twee telefoonabonnementen op één toestel te gebruiken: eSIM. Dit is een elektronische simkaart die je niet invoert in je telefoon, maar erop installeert. Niet alle smartphones ondersteunen deze techniek al, dus dat moet je wel even controleren voordat je een telefoonabonnement met eSIM afsluit.
De conclusie is dus dat je als zzp’er niet per se een zakelijke telefoon hoeft te nemen als je dat onpraktisch vindt. Maar een apart zakelijk abonnement maakt de administratie wel eenvoudiger en een tweede telefoon helpt om privézaken en zakelijke dingen van elkaar te scheiden.