Al enige tijd worden werknemers gebombardeerd met nieuws over economische tegenslagen. Nu steeds meer bedrijven te maken hebben met ontslagen, wordt het tijd voor een tegengeluid.
Veel bedrijven werken met bonussen, loonopslag en het gouden horloge na 25 jaar dienst. Hoewel de medewerker hier meestal geen nee tegen zal zeggen, zijn deze motivatiemethodes niet meer van deze tijd. En wellicht zijn ze nooit van grote waarde geweest voor het moreel binnen een organisatie. We leven in een wereld waar medewerkers komen en gaan in een tijdsbestek van enkele jaren, de moderne medewerker staat bovendien op zijn rechten. De medewerker wil een stimulerende werkervaring door te worden betrokken in de bedrijfsvoering van zijn of haar werkgever.
Betrokkenheid van medewerkers
De grootste uitdaging is dus om bij de medewerkers betrokkenheid te creëren om hen zodoende te motiveren en gemotiveerd te houden. Wanneer de medewerker zich betrokken voelt, kan een concurrent uw medewerker niet zomaar weglokken met een figuurlijke grote zak met geld. Uw concurrent kan tenslotte niet bewijzen dat zij een zelfde of betere werkervaring kunnen bieden. Uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, maar één van deze wegen biedt de mogelijkheid uw medewerkers online bij uw organisatie te betrekken.
Online betrokkenheid creëren
Medewerkers voelen zich betrokken bij een organisatie als zij zich kunnen vinden in de visie en kernwaarden van hun organisatie. Verder willen zij graag enige invloed hebben op het beleid, zichzelf ontwikkelen, sociale contacten krijgen en onderhouden en dingen kunnen delen en communiceren met anderen. In deze behoeften is online te voorzien. Afhankelijk van uw doel zijn er een tal van manieren om uw medewerkers online te bereiken en te betrekken. Hieronder ziet u welke opties er zo al beschikbaar zijn:
Emotionele band met de organisatie ontwikkelen |
|
Invloed op het beleid van de organisatie |
|
Sociale contacten opdoen en onderhouden |
|
Onderlinge communicatie en delen |
|
Zelfontplooiing medewerkers |
|
Over de Auteur: |