Op het internet wordt veelal ingezet op naamsbekendheid van een merk. Maar waarom moet uw merk bekend worden? Ofwel, wat is uw merkidentiteit?
Allereerst is het belangrijk om een beeld van uw organisatie te hebben. Waar komen we vandaan? Wat doen we nu? Wat willen we gaan doen? Hoe willen we dit doen? Dit zijn enkele vragen om een bedrijfsidentiteit te vormen. Dit is belangrijk voor uw merkidentiteit, omdat deze meestal voortkomt uit de identiteit van de organisatie. Bent u bijvoorbeeld een modern maatschappelijk betrokken bedrijf? Dan zal de merkidentiteit dit in de meeste gevallen reflecteren. Mensen worden graag meegenomen in een verhaal, bij een (merk)identiteit hoort dus een verhaal. Zo zullen reclames van Coca-Cola geen specificaties van het product tonen of spreken over een koopje. Coca-Cola verkoopt een levensstijl, waarbij een cola onmisbaar is.
Waarom een merkidentiteit?
Het creëren van een merkidentiteit heet branding. Op het internet wordt de meeste branding door middel van content gedaan. Een merkidentiteit komt na merkbekendheid, het publiek moet uiteraard eerst van het merk gehoord hebben om er een beeld over te vormen. De naamsbekendheid wordt meestal vergroot door het gebruik van tastbare feiten die op amusante wijze verspreid worden. Daarmee wordt een zo groot mogelijk publiek bereikt. Maar daarmee is het publiek nog niet overgehaald om uw product te kiezen.
Tips
Om het publiek het verhaal van uw merk te vertellen, praat u niet over de voordelige prijs, of handige features. U geeft het publiek een gevoel mee over uw merk. Deel bijvoorbeeld op Twitter recepten als u snelkookpannen verkoopt. Zet een filmpje op Youtube over zuinig rijden als u auto’s verkoopt. Maak een Facebook-pagina over gezellige huiskamers als u meubels verkoopt. Vergeet hierbij niet om klanten te woord te staan bij klachten. U zou zelfs mensen kunnen gaan helpen die een probleem hebben die niet specifiek met uw product te maken hebben. Denk hierbij dan bij de voorgaande voorbeelden aan mensen die problemen hebben met een bepaald gerecht, mensen met auto problemen of niet de juiste meubels kunnen vinden. Uw merk zal meerwaarde krijgen doordat het publiek een emotioneel gevoel bij uw merknaam ontwikkelt. Dit gevoel ontwikkelt het publiek omdat u ze een ervaring biedt op het gebied van bijvoorbeeld snelkookpannen, auto’s en meubels. Ook leert men dat achter dit merk een groep betrokken experts zit.
Schroom niet om klantenervaringen te delen. Want dit roept bij het publiek de meeste emotie op, omdat zij eerder geneigd zijn klantenervaringen als geloofwaardig te beschouwen. U mag zelfs weleens een negatieve klantenervaring delen, om uw eigen geloofwaardigheid te vergroten. Hierbij kunt u zoals eerder genoemd gebruik maken van social media. U kunt ook een nieuwe website beginnen waar u mensen uitnodigt om hun ervaringen te delen. Zo’n website hoeft niet onder naam van uw merk te staan. Het belangrijkste is om een community te ontwikkelen van mensen die geïnteresseerd zijn in de levensstijl die uw merk biedt. Uiteraard moet er wel een duidelijk link naar uw merk aanwezig zijn op deze website.
Over de Auteur: |