Zeeland » blog » Sales »

Ondernemerschap in crisistijd: Stilstand is achteruitgang!

Ondernemerschap in crisistijd: Stilstand is achteruitgang!
  • Sales

Een crisistijd biedt naast bedreigingen ook tal van kansen. Dat heb ik in mijn loopbaan als ondernemer door de jaren heen aan den lijve ondervonden. In deze blog geef ik u graag een aantal handvatten om deze kansen met beide handen aan te pakken.

Het is belangrijk om niet teveel on hold te zetten. Opnieuw starten met investeringen in innovatie, promotie en samenwerkingsprocessen kost veel extra tijd en energie. Collega- bedrijven die op een verstandige wijze zijn blijven investeren bouwen intussen een belangrijke voorsprong op. Een voorsprong die je niet gemakkelijk meer inhaalt. 

Aandacht voor medewerkers

Door een crisis zal de onrust onder medewerkers binnen de eigen organisatie toenemen. Veranderingen zullen leiden tot toenemende onzekerheid (Wat betekent het voor mij?), nieuwe werkomstandigheden kosten extra energie en aanpassingsvermogen. Dit zorgt voor  kans op toenemend ziekteverzuim. Daarom is het van groot belang om juist nu, terwijl uw organisatie veel van u vraagt, aandacht te geven aan uw medewerkers. 

Zichtbaarheid

Zorg dat u uw interne communicatie goed op orde heeft, dit is van eminent belang. Ben open over de stand van zaken binnen uw organisatie, praat medewerkers bij over ontwikkelingen en maak kansen en positieve ontwikkelingen zichtbaar. Besteed ook tijd aan individuele contacten waar dat mogelijk is. Laat u als manager zien!

Debiteuren en crediteuren

In tijden van crisis is het van belang om extra aandacht te besteden aan uw debiteuren. Ook zij zullen mogelijkerwijs moeten passen en meten. Uw aandacht kan leiden tot een voorkeurspositie bij betalingen. Neem zelf initiatief naar uw crediteuren waar dat nodig is. Duidelijkheid en goede afspraken leiden tot begrip en medewerking. 

Kansen in ondernemerschap

Juist een crisistijd biedt tal van nieuwe ervaringen, inzichten en kansen. Denkt u bijvoorbeeld eens na over mogelijke besparingen die noodzakelijk zijn. Die besparingen zitten niet alleen in het terugbrengen van uw uitgaven, maar vooral in het opnieuw beoordelen van:

* Uw bedrijfsprocessen: zijn deze heden ten dage nog efficiënt?

* Uw product/leveringsprogramma: 

  • Zijn er producten en/of diensten die teveel van uw organisatie vragen of te hoge kosten met zich meebrengen?
  • Bent u niet teveel gefocust op uw huidige product en-of dienst?
  • Heeft u voldoende zicht op de markt en productontwikkelingen?

* Uw huidige klantenbestand:

  • Het rendement van relaties en afnemers opnieuw beoordelen Bent u niet teveel gefocust op uw huidige product en-of dienst?
  • Welke van uw vaste klanten dragen bij tot een positieve resultaat?
  • Welke klanten kosten u geld en teveel tijd? (Ga hier eens praten of neem afscheid.)

Door kritisch naar bovenstaande zaken te kijken kunt u terug naar een efficiënte tijdbesteding en kostenbeheersing. Ook al is een crisissituatie bedreigend, het leidt tot nieuwe ervaringen, kansen en inzichten. Kies daarom niet voor een defensieve houding, maar onderneem met innovatieve en positieve energie!

Auteur: Frans Moraal, directeur RegioinBedrijf 

EcoService Europe EcoService Europe

Op weg met kwaliteit!