Het zal niemand ontgaan zijn, dat de wereld er niet eenvoudiger of voorspelbaarder op wordt. Of het nu de maatregelen vanwege COVID-19 zijn, het aanhoudende tekort aan goed personeel of het voortdurend schuiven van financiële panelen, de kans dat je als ondernemer kunt voorspellen wat er gaat gebeuren wordt steeds kleiner.
Zeker in het vakgebied van de ICT, waar Cloud- en datastrategie alleen maar belangrijkere thema’s worden, geldt dat aan constante verandering niet te ontkomen is. Daar worden we bij Luminis elke dag mee geconfronteerd. Het is daarom niet vreemd dat ik (Hans Bossenbroek, CEO Luminis) mijzelf regelmatig bezighoud met gesprekken over ondernemerschap. Want van welke kant je het ook bekijkt: voor veel ondernemers resulteert deze aanhoudende druk en verandering in een aantal grote vragen. Vragen die wij met onze ervaring bij Luminis graag helpen beantwoorden.
Een van de meest voor de hand liggende vragen heeft te maken met de relatie tussen succes enerzijds en gedrag en tactiek anderzijds. Want wat is nou verstandig om te doen in deze uitdagende tijden om de kans op succes te maximaliseren? In de ICT, wordt het modewoord “agile” heel vaak gebruikt. Agile, oftewel behendigheid of bewegelijkheid, wordt in veel gevallen vertaald naar andere manieren van werken, hulpmiddelen om iedereen digitaal te laten communiceren of, nog erger, het standaardiseren van processen.
Ik denk dat de enige manier om hiermee om te gaan begint bij het inzicht dat het onmogelijk is veranderingen tegen te houden en te stoppen met denken dat je een expert kan zijn op ieder vakgebied. De wereld waarin we leven wordt alleen maar meer met elkaar verbonden en geïntegreerd. Dit betekent niet alleen dat we afscheid moeten nemen van termen als werkgevers en werknemers (we zijn uiteindelijk allemaal medewerkers in een organisatie), maar ook dat we ons moeten beseffen dat er in een wereld waar alles met elkaar verbonden is altijd een expert in de buurt is die het beter weet.
Dat maakt de kijk op ondernemen anders. In plaats van stilzitten en vasthouden aan wat ooit werkte, blijkt met name bewegelijkheid een steeds belangrijkere succesfactor te zijn. Bewegelijkheid schuilt in begrippen als weinig bagage (gebruik zoveel mogelijk ICT vanuit de Cloud), medewerkers in plaats van werknemers (gedeelde lasten en inzichten zijn onbetaalbaar) en ondernemen zien als doel voor iedereen. Alleen door gebruik te maken van zowel de beschikbare technieken als elkaars kwaliteiten en een netwerk te vormen vol specialisten creëer je een onderneming bestand tegen roerige tijden als deze.
Met deze gedachte in het achterhoofd wordt het perspectief op ondernemen anders. Anders omdat het minder eenzaam is en anders omdat het meer van de ondernemer als persoon vraagt. Wil je in gesprek gaan over de uitdagingen waar jij als ondernemer tegenaan loopt of ben je op zoek naar een verfrissende blik op ICT vraagstukken?
Neem voor meer informatie contact op met Louis Pouwels van Luminis.