Elke organisatie wordt op dit moment direct of indirect geraakt door het coronavirus. De meeste van ons hebben hun handen vol aan de dagelijkse uitdagingen die COVID-19 teweeg brengt. Daardoor worden campagnes uitgesteld en evenementen gecanceld, omdat de focus simpelweg elders ligt.
Toch is het juist nu van belang om te blijven ondernemen en je (online) marketing op peil te houden. In deze blog geeft onze communicatieadviseur Annemarie de Joode je extra tips hoe je dit aan kunt pakken.
Het is niet de eerste crisis die we meemaken en het zal ook zeker niet de laatste zijn. Op korte termijn kunnen veel organisaties klappen verwachten, maar de economie zal ook weer aantrekken. Dan is het zaak dat de marketing op orde is om business binnen te kunnen halen. Het is dus niet slim om je marketing effort te verkleinen om per direct kosten te besparen. Zorg juist dat je voorbereid bent om straks voorop te kunnen lopen.
- Stel je klant centraal. Goede en relevante informatieverschaffing richting de markt is belangrijk en nuttig. Zeker in deze tijd waarin men meer media tot zich neemt en meer tijd online doorbrengt.
- Verlies je top-of-mind positie niet, door te stoppen met alle marketing en communicatie inspanningen. De herstart van deze activiteiten kan namelijk enorm zwaar zijn, waardoor het straks (te) lang duurt om al je activiteiten weer op te zetten. Voor deze coranacrisis achter ons ligt zijn we misschien wel maanden verder.
- Investeer in de vindbaarheid van je organisatie in Google. Dit kan door bestaande content te optimaliseren, nieuwe content te schrijven of door kennis te delen over onderwerpen binnen je branche in blogs. Neem je keywords eens onder de loep, doe een quickscan en bekijk je titels en meta descriptions kritisch. De tijd en energie die je nu kunt steken in het binnenhalen van meer organische bezoekers krijg je na de deze crisis dubbel en dwars terug.
- Test seo/sea optimalisaties, want in rustige tijden is er meer tijd voor onderzoek en is het risico van implementaties lager. Voer experimenten uit en optimaliseer je seo en sea strategie waar dat nodig is.
- Zorg dat je in beeld bent via je social media kanalen. Deel relevante content over jouw product of dienst in de vorm van foto’s, video’s en blogs op je tijdlijn en in je stories. Zoek naar interactie met je doelgroep en val op met een ludieke actie of deel creatieve content. Hiermee trek je namelijk meer aandacht dan wanneer je je alleen concentreert op de verkoop van je product of dienst.
- E-mailmarketing is goed, maar waak voor een overload aan e-mails naar je relaties. Laat weten waarvoor men bij je terecht kan en creëer content die mensen helpt. Focus hierbij vooral op service en interactie. Richt eventueel een FAQ pagina in op je website waar men alle maatregelen kan lezen die worden genomen rondom het coronavirus.
Bereid je dus voor op de periode hierna, blijf vooruit kijken en zet nu die verbeterstappen, zodat je straks beter en sneller dan je concurrenten de markt kunt bedienen.
Auteur: Annemarie de Joode, communicatieadviseur RegioinBedrijf