Er is genoeg informatie te vinden over het schrijven van een persbericht. Een persbericht versturen lijkt daarna een simpel klusje, maar niets is minder waar. Daarom 5 tips op een rij.
Kranten, tijdschriften en vakbladen ontvangen dagelijks ontelbare hoeveelheden persberichten om te plaatsen. Het merendeel van de verstuurde persberichten blijft daarom hangen in de Postvak IN van de redacteur. Zorg daarom voor een goede persberichten tactiek.
1. Je Eigen Site
Misschien wel de simpelste tip van allemaal. Vergeet niet om je persbericht ook op je eigen website te plaatsen. Als er iemand op zoek is naar nieuws over je organisatie is dat namelijk de eerste plaats waar ze gaan zoeken.
2. Social Media
Plaats je persberichten op de diverse social media die er zijn, zoals Twitter, Facebook, LinkedIn en Nujij. Natuurlijk kun je op Twitter geen compleet persbericht plaatsen, maar een korte inleiding met een linkje is altijd mogelijk. Bovendien helpen deze links met het krijgen van bezoekers en een betere ranking in de zoekmachines.
3. Doelgroep
Kijk goed naar de doelgroep voor het versturen van je persbericht. Is je organisatie vooral actief in een bepaalde regio. Ga dan op zoek naar regionale websites. Een nieuwssite over Zeeland is al snel geneigd om een persbericht te plaatsen over gebeurtenissen in Zeeland.
4. Aanpassen
Niet ieder medium is hetzelfde en niet alle media hebben dezelfde lezers. Daarom is het van belang om een aantal varianten van je persbericht te maken. Bijkomend voordeel is dat de verschillende versies van je persbericht beter op worden gepakt door de zoekmachines.
5. Monitoren
Houd bij waar je persbericht geplaatst wordt. Op deze manier kun je makkelijk een database opbouwen van relevante sites. Bij het volgende persbericht hoef je alleen maar deze lijst erbij te pakken en je contactpersonen te mailen. Een handige tool om je voortgang bij te houden is Google Alerts.
Door actief bezig te zijn met het schrijven en versturen van je persberichten heb je een grotere kans dat je persbericht op verschillende sites geplaatst wordt. Dus ga op zoek naar nieuws of ontwikkelingen bij jouw organisatie en ga aan de slag met je persberichten.
Over de Auteur: |