Voor heel wat bedrijven geldt dat ze er in de praktijk voor kiezen om regelmatig even een leuk geschenkje cadeau te doen. Men kan ervoor kiezen om dit te doen aan een bevriende onderneming, maar het is ook mogelijk om één of meerdere werknemers even in de bloemetjes te zetten.
In beide gevallen kan er sprake zijn van een relatiegeschenk. Het probleem is echter dat de huidige wetgeving die term niet meer “kent”. Vroeger was het zo dat er bij dergelijke geschenken tot een bedrag van 50 gulden geen fiscaal aandachtspunt bestond om rekening mee te houden. Dat is dus vandaag wel even anders. Wil jij ook graag kunnen achterhalen waar je nu precies op moet letten bij het geven van relatiegeschenken? Dan moet je, je zeker even verdiepen in de onderstaande informatie!
Kan je relatiegeschenken fiscaal inbrengen?
In principe is het tegenwoordig zo dat relatiegeschenken onder twee verschillende noemers kunnen vallen. We maken wat dit betreft een onderscheid tussen de noemer van de:
- Reclame & sponsoring;
- Representatiekosten;
Voor de kosten voor reclame en sponsoring geldt dat ze altijd kunnen worden afgetrokken van de winst die de onderneming maakt. Dit althans op voorwaarde dat de kosten niet onnoemelijk hoog uitvallen. Indien je bijvoorbeeld één van de HSG relatiegeschenken aankoopt zal je kunnen vaststellen dat je deze in principe zonder probleem fiscaal kan inbrengen.
Wanneer de relatiegeschenken die je gaat kopen onder de zogenaamde representatiekosten vallen kan je nog steeds aanspraak maken op een bepaald fiscaal voordeel. In dit geval moet je er alleen wel rekening mee houden dat er sprake is van een aftrekbeperking van 4.600 euro op jaarbasis. Er geldt ook een maximale aftrek van 80 procent van de gemaakte kosten voor inkomstenbelastingondernemers. Behoor jij tot de groep van de vennootschapsbelastingondernemers? In dat geval is er een percentage van toepassing van 73,5 procent.
Wat wanneer je een relatiegeschenk aan je personeel wil geven?
Relatiegeschenken kan je uiteraard niet alleen maar geven aan bedrijven waar je zaken mee doet of mee wenst te doen. Het spreekt namelijk voor zich dat je er ook voor kan kiezen om relatiegeschenken te geven aan je trouwste personeelsleden. In dit geval is er sprake van een gift. Voor geschenken die worden gegeven aan het personeel geldt dat je rekening moet houden met het zogenaamde BUA, dit is voluit het Besluit Uitsluiting Aftrek voor wat de BTW betreft.
In principe geldt voor giften aan het personeel dat er niets aan de hand is zolang je onder het bedrag van 227 euro per persoon blijft. Dit bedrag bestaat wel uit verschillende soorten geschenken die gegeven kunnen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Kerstgeschenken;
- Kosten voor een personeelsfeest;
- Diners die worden gehouden voor werknemers;
- Diverse andere giften;
Alles bij elkaar gezien heeft de informatie op deze pagina duidelijk gemaakt dat het geven van relatiegeschenken dan wel erg leuk kan zijn, toch is het ook altijd een goed idee om even stil te blijven staan bij de mogelijke fiscale gevolgen die dit heeft. Op deze manier blijft het geven van relatiegeschenken ook op de lange(re) termijn met zekerheid ongelofelijk leuk.