In veel bedrijven wordt bij het woord marketing maar aan één ding gedacht: hoe kan ik aan mijn potentiele klanten vertellen hoe geweldig we wel niet zijn. Maar is dat wel zo verstandig?
Stel je bent op zoek naar een keuken. Bij de ene keukenboer wordt je een verhaal verteld over hoe geweldig de keukenwinkel wel niet is, hoe fantastisch de service is en hoeveel supergoedkope keukens er worden gezet. In de andere showroom krijg je een gedegen verhaal over keukenbladen, wordt alles verteld over de inbouwapparatuur en wordt er goed gekeken naar de ruimte in je huis. Bij welke leverancier wordt je dan het best geholpen?
Met (content) marketing werkt het ook zo. In een artikel kun je natuurlijk vertellen hoe goed je bedrijf is en welke prachtige diensten je allemaal levert. Maar vindt de lezer dit nog wel interessant? Je bent immers niet het enige bedrijf dat zichzelf de hemel in prijst. In plaats daarvan is het verstandig om je bedrijf neer te zetten als kennisbaak
Vertrouwen
Door kennis uit je vakgebied te delen informeer je niet alleen je potentiele klant, maar wek je ook vertrouwen. De tweede keukenverkoper uit het voorbeeld komt over als iemand die daadwerkelijk verstand heeft van keukens en niet alleen een standaard verkooppraatje afdraait. Bovendien zorgt het delen van kennis voor een onbewust verbond. Ook daardoor zal je potentiele klant meer vertrouwen krijgen.
Betrokkenheid
Naast meer vertrouwen, zal een informatief artikel (of whitepaper, video of infographic) ook meer betrokkenheid van je klanten opleveren. Een reclamepraatje wordt zelden gedeeld op social media of doorverteld op een netwerkevent. Terwijl aansprekende en nuttige kennis wel gedeeld wordt.
Totaal geen promotie?
Mag ik dan als bedrijf helemaal geen commercieel verhaal meer doen? Natuurlijk wel. In een informatief artikel kan je alsnog op een subtiele manier je sterke punt als bedrijf terug laten komen. En natuurlijk sluit je een artikel af met waar je lezer terecht kan als ze meer informatie willen of hulp nodig hebben. Een goede keukenverkoper maakt toch ook altijd een offerte als hij zijn kennis heeft gedeeld en alle wensen op een rij heeft gezet.
Over de Auteur: |