Haast elke ondernemer heeft een eigen website waar informatie over het bedrijf, de producten en diensten zijn terug te vinden. Maar met alleen een mooie website red je het tegenwoordig niet meer.
Actuele en unieke content via verschillende kanalen is nodig om boven concurrenten uit te stijgen. Zoekmachines hechten waarde aan actuele nieuwsberichten. Toch kom ik nog steeds websites tegen waar het laatste nieuwsbericht dateert van “november 2010” of zelfs nog ouder. Door gebrek aan tijd of ervaring zijn de nieuwsrubrieken niet bijgewerkt terwijl er wel veel gebeurt bij zo’n organisatie. Zonde, want hierdoor blijven kansen liggen. Kansen in het vinden van nieuwe klanten. Door verouderde informatie op je website scoor je namelijk veel minder op vindbaarheid binnen Google. Ben je daarentegen regelmatig op internet te vinden met actuele nieuwsberichten dan word je veel beter gewaardeerd door zoekmachines.
Dubbele content vermijden
Actualiteit scoort dus, net als unieke content. Zoekmachines hekelen gekopieerde inhoud. Ik zie het vaak bij persberichten gebeuren. Een persbericht wordt dan opgenomen door verschillende websites en bevat overal dezelfde inhoud. Hoe Google daar mee omgaat? Die zal proberen de resultaten te filteren en bepalen welke website het meest relevant is voor de zoekopdracht. Daarbij wordt ook gekeken naar wie de auteur van de tekst is en de ranking van de website. Websites die geen unieke content publiceren en niet de auteur zijn hebben grotere kans uit de zoekresultaten gefilterd te worden. Zoekmachines willen namelijk het liefst maar één versie van de content in beeld brengen.
Unieke content via diverse communicatiekanalen
Voor je vindbaarheid is het opnemen van gekopieerde content dus nadelig. Wil je werken aan je zoekmachineoptimalisatie (SEO) dan is het belangrijk uniek geschreven content op je website in beeld te brengen. Het regelmatig toevoegen van nieuwe unieke inhoud, bijvoorbeeld via een nieuwsrubriek, is belangrijk voor je vindbaarheid. Maar wat kun je nog meer doen?
Meerdere communicatiekanalen inzetten is goed voor je vindbaarheid. Neem bijvoorbeeld social media. Het delen en waarderen van content die linkt naar je website is goed voor je SEO. Zoekmachines waarderen social media namelijk erg goed. Het is dan ook aan te raden om kanalen als Facebook, Linkedin, Twitter, Youtube en Google+ je boodschap te laten versterken.
Voor een goede vindbaarheid is het daarnaast verstandig om ook via andere kwalitatieve platforms in beeld te zijn. Ben jij als organisatie opgenomen op een website met een goede ranking en zijn er linkjes naar jouw website? Dan komt dat jouw vindbaarheid ten goede. Let wel op dat doorplaatsen van content van je website niet wordt gewaardeerd. Voor elk afzonderlijk platform is het creëren van unieke content daarom een must.
Over de Auteur: |