Zeeland » blog » Sales »

Verdieping en voorbereiding, de sleutel tot commercieel succes!

Verdieping en voorbereiding, de sleutel tot commercieel succes!
  • Sales

Regelmatig word ik benaderd door leveranciers, relaties en vertegenwoordigers. Telkens valt het mij op hoe weinig men weet van wat mijn organisatie feitelijk doet, wie ik ben of wat ik nodig heb. Om tot een duurzame relatie of opdrachten te komen is veel meer nodig. Denk hierbij vooral aan diepgang en echte interesse!

Veelal bestaan nieuwe en bestaande contacten uit routinematige mailtjes, telefoontjes en gesprekken. Hier worden u en ik niet warm van. Daarbij ontstaat niet het gevoel dat het om ons gaat, waardoor de kans op een klik of opdracht klein zal zijn.

Verdieping en voorbereiding zijn dus van essentieel belang. Als wij onze (potentiële) relatie onvoldoende kennen zijn we niet in staat om zijn/haar belangen te dienen. En daar gaat het toch om niet waar?!

Professionele houding

Weten wat uw klant of prospect werkelijk nodig heeft of kan gebruiken helpt om tot een opdracht of samenwerking te komen. Het getuigt van een professionele houding en respect als blijkt dat u zich goed voorbereid heeft, over uw relatie hebt nagedacht en u zich in hem/haar verdiept heeft.

Het bespaart u en uw relatie veel tijd als u tot de conclusie komt dat een afspraak niet nuttig of gewenst is en het daarbij laat. Hier tegenover staat dat u op basis van een goede voorbereiding de klant of prospect werkelijk zal bereiken en met de juiste argumenten kan overtuigen.

Neem de tijd

Momenteel zijn er veel middelen om u voor te bereiden. Denk hierbij aan uw eigen klantenbestand. Lees het en neem het in u op! Wat dacht u verder van internet, social media, eerdere artikelen of publicaties etc. etc.. Gebruik het en neem er de tijd voor!!

Zaken doen is leuk. Uw relatie werkelijk kennen is boeiend! Maak er iets moois van! Veel succes.

Auteur: Frans Moraal, directeur RegioinBedrijf

Technotron B.V. Technotron B.V.

Meedenken is bij ons gratis!