Elke ondernemer weet dat communiceren naar je doelgroep van belang is voor het voortbestaan van de organisatie. Maar weet je ook dat het belang van effectieve interne communicatie zeker zo groot is?
Een prettige bedrijfscultuur draagt bij aan de tevredenheid van medewerkers. Dat wordt alleen niet zomaar bereikt. Zowel directie als medewerkers moeten hier continu aan werken.
Intern draagvlak creëren
Het creëren van intern draagvlak wordt binnen organisaties nog te vaak over het hoofd gezien. Ideeën die niet intern worden opgevolgd en gedragen pakken averechts uit. Daar staat tegenover dat contente medewerkers vaker gemotiveerd zijn en bereid zijn een tandje bij te zetten. Individuele prestaties verbeteren zich wat bijdraagt aan het welslagen van de organisatie.
Maar hoe zorg je voor contente medewerkers? Er zijn immers hordes werknemers die aan het begin van de week al zuchtend aan de week beginnen. Komt dat omdat zij een vreselijke baas hebben, vanwege de beperkte ontwikkelingskansen of de slechte interne communicatie? Het kan een samenloop van omstandigheden zijn. In de praktijk blijkt dat effectieve en efficiënte communicatie organisaties helpt om een prettige bedrijfscultuur te bereiken. Eén waar medewerkers niet om klokslag 17.00 uur de deur uit rennen.
Zorg voor tweerichtingsverkeer
Personeel op de hoogte houden is bij een omvangrijke organisatie lastig. Toch is het slim om medewerkers te betrekken bij het beleid. Zij zullen zich namelijk beter inzetten als zij continu betrokken worden en dat zorgt voor betere resultaten. Het zenden van boodschappen draagt niet bij aan het "wij-gevoel". In plaats van top-down communiceren is het juist essentieel om te informeren, enthousiasmeren en aan te sturen. Een wisselwerking in plaats van eenrichtingsverkeer zorgt voor betrokkenheid… en dát is de sleutel naar succes.
Verbeter je interne communicatie
De kwaliteit van de interne communicatie is dus cruciaal voor de tevredenheid van het personeel. Maar hoe bereik je dat?
Door het toepassen van onderstaande tips zet je de eerste stappen naar een prettige bedrijfscultuur:
- Ontwikkel en deel je visie met het personeel
- Zet de juiste middelen in en stem deze af op je doelgroep
- Ga na of iedereen dezelfde boodschap moet ontvangen en spreid eventueel per afdeling
- Verspreid boodschappen via meerdere kanalen om te voorkomen dat men niet op de hoogte is
- Zorg dat je communicatie up-to-date is. Inventariseer behoeften daarom regelmatig
- Voorkom onrust door op tijd te communiceren
- Laat medewerkers indien mogelijk zelf bepalen hoe ze geïnformeerd willen worden
- Communiceer vanuit de "wij-vorm" en gebruik daarnaast termen als “jij" en “ik” in plaats van “de afdeling” of “de directie”
- Zorg voor “management by walking around” door regelmatig aanwezig te zijn op de werkvloer en voer ook informele gesprekken met elkaar
- Gebruik geen moeilijke en onbegrijpelijke taal. Houd het simpel en relevant
- Vermijd nietszeggende kernwaarden, zoals dynamisch, betrokken, transparant etc.
- Zet storende kanalen, zoals sms en e-mail, alleen in als het niet anders kan
- Laat voor meer betrokkenheid medewerkers aan het woord. Laat hen zelf ook boodschappen aanleveren
- Stem de interne en externe communicatie altijd op elkaar af
Over de Auteur: |