Het is behoorlijk frustrerend: heb je als ondernemer veel tijd en wellicht ook geld gestoken in de ontwikkeling van een nieuwe website, trek je er nauwelijks bezoekers mee. Hoe komt dat toch? Waarom lijkt niemand je site te kunnen vinden?
Ben je niet interessant genoeg? Ligt het aan de inhoud? Ligt het aan de mensen zelf, of misschien toch aan de zoekmachines?
De deur openzetten is niet voldoende
Je kunt een website een beetje vergelijken met een winkel, of eigenlijk met bijna ieder ander bedrijf. Ook die kun je met veel tijd en liefde opbouwen. Je kunt er keihard aan werken, en heel goed over na hebben gedacht. Je concept is goed, en je weet uit marktonderzoek ook zeker dat er behoefte is aan wat jij kunt leveren. Toch weet je, of zal je snel ondervinden, dat alleen de deur openzetten niet voldoende is. Je kunt een prachtige winkel bouwen, of een ander bedrijf, maar als de opening daar is kun je niet verwachten dat de mensen als vanzelf binnen komen stromen. Ze weten niet van je bestaan, weten niet precies waar ze je kunnen vinden en gaan als ze iets zoeken dat jij kunt leveren net zo makkelijk naar de concurrent, als ze daarvan wel precies weten wat ze moeten weten.
Bij een website gaat dit eigenlijk op dezelfde manier. Hoe mooi je site ook is, en hoe veel tijd je er ook in gestoken hebt, hoe hij je werkdagen de afgelopen periode ook beheerst heeft, eigenlijk zit niemand er per se op te wachten. Niemand weet dat jij hiermee bezig was, niemand zit dag na dag te kijken of jouw mooie site er al is. Nee, als je een nieuwe website lanceert zal je hetzelfde moeten doen als wanneer je een nieuwe winkel opent: zorgen dat het publiek ervan af weet, en er als het ware vanzelf geen worden gezogen.
Hoe zorg je voor bekendheid?
Om mensen fysiek naar je winkel of bedrijf te trekken, heb je goede promotie nodig. Slimme marketing, advertenties op de juiste plek. Bij een website geldt ook op dit gebied eigenlijk weer hetzelfde. Daarnaast is het heel belangrijk dat de inhoud van je website, de tekst die erop staat, goed in orde is, en aansluit bij de zoektermen waarop mensen in een zoekmachine zullen zoeken. Een SEO specialist kan je helpen om je site hierop aan te passen. De tijd dat een goede site ‘zichzelf verkocht’ en mensen hem vanzelf wel vonden, die is voorbij. Een SEO bureau kan ervoor zorgen dat je site niet alleen makkelijker wordt gevonden in Google, maar ook door de juiste mensen. Heb je een kledingwinkel voor jonge vrouwen, dan wil je in zoekmachines vooral door hen gevonden worden. Door je site hierop aan te passen, maak je deze kans vele malen groter.