Één op de acht ondernemers hybride

  • Arbeidsmarkt
  • Bron: KvK

De hybride ondernemer is in opkomst: zo’n 12% van de ondernemers heeft tegenwoordig naast z’n bedrijf ook een baan. Hij komt bovengemiddeld voor in de groot- en detailhandel inclusief webwinkels (16%) en in de ICT (17%). In de bouw (3%) en de industrie (6%) is de hybride vorm van ondernemerschap minder populair.

Één op de acht ondernemers hybride

Een ruime meerderheid (tweederde) van de hybride ondernemers heeft zijn bedrijf overigens in een andere branche dan zijn baan. Dit blijkt uit onderzoek onder het Ondernemerspanel van de Kamer van Koophandel.

De meeste hybride ondernemers kiezen voor een baan naast hun bedrijf omdat zij meer financiële zekerheid willen. Het bedrijf draait nog onvoldoende omzet, of de groeipotentie is onvoldoende groot. Soms is er sprake van hobbyisme. Ook een ziektekostenverzekering of pensioenregeling kunnen aanleiding geven om een baan naast de onderneming te hebben.
Ambitie

Zo’n 40% van de hybride ondernemers heeft de ambitie om uiteindelijk fulltime te gaan ondernemen. Tweederde van deze groep wil dat binnen twee jaar realiseren. De zelfstandigheid, vrijheid, het volledig eigen baas zijn en de goede groeimogelijkheden van het bedrijf worden daarbij als belangrijkste drijfveren genoemd.

Ruim de helft (55%) van de hybride ondernemers geeft overigens aan profijt te hebben van de ervaringen die hij in zijn werk in loondienst opdoet of heeft opgedaan. 35% van de respondenten besprak overigens zijn plannen voor een bedrijf naast zijn baan vooraf met zijn baas.
Tijd

Een hybride ondernemer besteedt ca 30 uur per week aan zijn bedrijf en 25 uur aan zijn baan in loondienst. Ongeveer de helft loopt aan tegen het hoge aantal uren dat zij per week aan baan en bedrijf bij elkaar besteden. Tegelijkertijd is het vaak nog niet genoeg, want twee op de vijf hybride ondernemers vinden dat zij te weinig tijd hebben voor dat eigen bedrijf. Ook geeft een derde aan door de baan eigenlijk onvoldoende flexibel te kunnen zijn voor werkzaamheden die het eigen bedrijf vereisen.

Over het Ondernemerspanel
Het Ondernemerspanel van de Kamer van Koophandel telt bijna 10.000 leden. Zij nemen deel aan online onderzoek, onder meer over actuele onderwerpen zoals wetswijzigingen, belastingen, effecten van economische crisis en overige ondernemersvraagstukken. Het panel biedt de Kamer van Koophandel ook de kans haar producten en diensten direct af te stemmen op de behoefte van de ondernemers.