Zomerevent ‘Met gezonde voeding naar de markt’ succes

  • Agrofood & Biobased
  • Bron: AgriFood Capital

Gezonde voeding is een onmiskenbare trend. Veel ondernemers in agrifood oriënteren zich momenteel op de gezondheidsmarkt. Maar echte innovaties en concepten komen nauwelijks van de grond. Daarom kwamen 100 ondernemers en onderzoekers bijeen tijdens het event.

Meer dan 100 ondernemers en onderzoekers kwamen op 7 juli jl. bijeen tijdens het zomerevent ‘Met gezonde voeding naar de markt’. Het event werd georganiseerd door AgriFood Capital en Grow Campus en zij werkten hierbij samen met de Provincie Noord-Brabant. De ondernemers en onderzoekers pakten de draad op waar de meeste anderen hem achterlaten en startten met de belangrijkste faal- en succesfactoren. Om van daaruit gezamenlijk naar marktrijpe innovaties te zoeken.

Kracht van leefstijlprogramma's

Martijn van Beek (Stichting Voeding Leeft) gelooft in de kracht van leefstijlprogramma’s om patiëntengroepen gezonder te laten eten: “Ons huidige voedingspatroon is de kern van het probleem van de onbetaalbare zorg in de toekomst. En dus ook de sleutel tot de oplossing. Met programma’s als Eet voor Reuma, Eet Anders MS en Eet je Vitaal timmeren we al flink aan de goede weg.”

Bewustwording als vertrekpunt

Bewustwording bij de consument vormt een belangrijke basis. Dat bepaalt in grote mate de betalingsbereidheid in de markt. Bob Hutten (Hutten Catering) kan er niet duidelijk genoeg over zijn. Volgens hem geven we in Nederland veel te weinig uit aan voedsel. Maar ondernemers vergeten ook te vertellen wat de intrinsieke waarde van ons voedsel is: “We moeten op zoek naar de ziel van ons voedsel. In 5 tot 10 jaar heeft iedereen een op maat gesneden dieet. Dat is de consument ook geld waard. Maar dan moeten ondernemers wel weten wat de voedingswaarde van hun producten is. Daarom pleit ik voor een Brabants Centrum voor Doelgroepvoeding, waarin ondernemers en consumenten meepraten.”

Big data aan de basis van gezondheidsclaims

Om hun gezonde producten succesvol in de mark te zetten, kunnen ondernemers handig gebruik maken van de olie van de toekomst: big data. Marijana Radonjic (EdgeLeap) benadrukte de kracht van big data als succesfactor bij marketing van gezonde voeding: “Om gerichte marketing en investeringen toe te passen, zijn big data onmisbaar. In de toekomst kunnen gezondheidsclaims op basis van datasets worden gemaakt. Middels data kunnen wederzijdse raakpunten gemakkelijk worden ontdekt, zodat ondernemers gericht kunnen innoveren en de markt bewerken. We staan pas aan het begin van een lange reis.”

Het zomerevent heeft stof doen opwaaien voor vervolg. Het Zomerevent ‘Met gezonde voeding naar de markt’ is een samenwerking van Grow Campus en AgriFood Capital. Het event is mede mogelijk gemaakt door de Provincie Noord-Brabant. De organiserende partijen blijven de trend van voeding en gezondheid op de voet volgen.

Meer informatie over AgriFood Capital:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!