Uw strategie rondom merken en nieuwe domeinnamen

  • Financieel & Juridisch

Het is voor merkhouders hoogtijd om een strategie te bepalen wat domeinnamen betreft. Want binnenkort kan uw domeinnaam in conflict raken met andere domeinnamen.

Uw strategie rondom merken en nieuwe domeinnamen

Heel binnenkort start de eerste Sunrise-periode voor de nieuwe generic Top Level Domains (gTLD). De nieuwe extensies bestaan o.a. uit merken waaronder .Apple en .Microsoft, geografische aanduidingen waaronder .Amsterdam en uit generieke namen zoals .insurance, .bank en .food. Merken en domeinnamen kunnen hierdoor met elkaar in conflict komen. Hoog tijd voor u als merkhouder om uw strategie te bepalen ten opzichte van deze domeinnamen.

Risico’s

In principe kan iedereen een bestaand merk als domeinnaam registreren. U wilt voorkomen dat anderen uw merk registreren in combinatie met generieke extensies als .sucks of .reviews. Phishing vanaf een extensie zoals .bank is evenmin wenselijk. Bekijkt u hier ter illustratie het overzicht van de nieuwe gTLD’s uit de eerste inschrijvingsronde. 

TMCH en Sunrise-periode

Wilt u op de eerste rij zitten als de inschrijvingsprocedure voor een nieuwe extensie start, dan moet u gebruikmaken van de Sunrise-periode. Hierbij hebben merkhouders gedurende dertig dagen voorrang om hun merk als domein in de nieuwe gTLD te registreren. De eerste Sunrise-periode begint naar verwachting in de tweede helft van oktober. Deze procedure is in handen van het Trademark Clearinghouse (TMCH). Is uw merk bij deze instelling ingeschreven dan ontvangt u een waarschuwing als het tijd is om de aanvraag te doen.

Bewaking

Als merkhouder moet u op uw hoede zijn en tijdig in actie komen als een derde zonder toestemming uw merk als domeinnaam wil registreren. Registratie van uw merk bij TMCH heeft drie voordelen:
1. U heeft voorrang als de Sunrise-periode van start gaat
2. U wordt gewaarschuwd als er een domeinnaam is aangemeld waarin uw merk voorkomt
3. De gTLD-aanvrager ontvangt een melding dat uw merk in zijn domeinnaam is opgenomen
 
Hoewel de registratie niet wordt gestopt, kunt u direct uw bezwaar kenbaar maken bij de domeinnaamaanvrager. TMCH wijst de gTLD-aanvrager erop dat zijn domeinnaam een geregistreerd merk bevat. De aanvrager kan dit bericht naast zich neer leggen, maar dan kan hem verweten worden dat hij te kwader trouw handelt. De bewaking duurt tot 60 dagen na opening van het nieuwe gLTD.

Plan uw strategie met NLO Shieldmark

Wilt u profiteren van de voordelen die TMCH biedt? NLO Shieldmark kan voor u de registratie verzorgen. Daarnaast registreren wij alle nieuwe gTLD’s voor u, zowel tijdens de Sunrise-periode als in een later stadium. Uw NLO Shieldmark adviseur stelt op aanvraag samen met u een beschermingsstrategie voor uw merken op.

Meer informatie over verwijderd van portal:

Bekijk het complete instantieprofiel

Tijssen-cs Tijssen CS | Accountants & Adviseurs

Meerwaarde door samenspel