Waarom Cloud-based CRM zeer geschikt is voor het MKB
- 13 apr., 2016
- Zakelijke dienstverlening
CRM (customer relationship management) is vandaag de dag een echt buzzword in de zakenwereld. Iedereen heeft het over CRM en bijna iedereen weet dat er grote voordelen mee te behalen zijn, maar slechts weinigen weten welke oplossing het best bij hun bedrijfsmodel past.
Of uw bedrijf nu meer dan 100 werknemers heeft of slechts een handjevol, het is duidelijk dat u met de huidige CRM technologie een hechtere band met uw klanten kunt opbouwen, professionele klantenservice, kunt bieden, meer kunt verkopen en uw bedrijf verder kunt laten groeien.
Terwijl grote bedrijven vrij gemakkelijk geld uitgeven aan moderne software, zijn kleinere bedrijven gewoonlijk kritischer als het gaat om investeringen. En terecht!
Kleine bedrijven redeneren doorgaans rechtlijnig, als het gaat om het kiezen van CRM software. Het systeem moet betaalbaar zijn, direct haar nut bewijzen, het mag niet ingewikkeld zijn, het moet gericht zijn op hun zakelijke bedrijfsprocessen, installatie en onderhoud moeten eenvoudig zijn en het moet dag en nacht toegankelijk zijn.
Waarom?
Omdat een kleine onderneming in de regel geen eigen servers, hardware en IT-personeel heeft, niet beschikt over geld voor de installatie, een zeer specifiek zakelijk profiel heeft en op het bedrijf afgestemde verkoopprocessen en omdat het werk niet alleen plaatsvindt tijdens kantooruren.
Bent u één van die 72 procent van MKB ondernemers die vindt dat investeren in moderne technologie, zoals CRM, zorgt voor een hogere ROI en groei van hun bedrijf? Wij helpen u graag bij uw zoektocht naar de CRM oplossing die het beste bij u past.
Weg met de achterhaalde standpunten
Voorbij is de tijd dat er bij het woord “CRM” gedacht werd aan logge, dure software, compleet met een team IT-experts alleen al voor de installatie en het onderhoud van het systeem. Ook is het achterhaald dat alleen grote bedrijven zich een CRM oplossing kunnen permitteren.
De nieuwste CRM systemen zijn niet alleen technologisch geavanceerder en gebruiksvriendelijker; ze zijn er ook in allerlei uitvoeringen, om aan te sluiten bij de unieke behoeften van verschillende type bedrijven. Zoals tegenwoordig normaal is in de IT-wereld, bieden hedendaagse CRM-systemen nieuwe mogelijkheden, flexibele kosten, eenvoudig onderhoud en gebruikersgemak.
Met andere woorden: alles is nu anders. Zelfs de term “software” is niet meer computer gebonden, maar steeds vaker “in de cloud”. En het is in diezelfde cloud waar het MKB hun CRM-oplossing moeten zoeken. Wij laten u graag zien waarom.
Hoe brengt u uw bedrijf in de Cloud
IT Cloud services in het algemeen hebben de laatste tijd een enorme vlucht genomen. Volgens The International Data Corporation (IDC) zullen de bestedingen aan clouddiensten toenemen tot meer dan $ 127 miljard in 2018, een groei van 23% vergeleken met 2014.
Hier zijn acht redenen waarom het MKB de aanschaf van cloud gebaseerde CRM serieus moeten overwegen, om verdere groei te realiseren.
1. Installatie zonder problemen
De angst dat het installeren van CRM een ingewikkeld proces is, is ongegrond. Moderne cloud gebaseerde CRM-systemen zijn in feite “IT-systemen zonder zorgen”, die in een mum van tijd klaar voor gebruik zijn (een business case is niet noodzakelijk, wilt u toch een business case, bekijk deze dan hier). Alles wat u nodig heeft, is een internetverbinding. Nadat u online heeft ingelogd, kunt u het systeem gebruiken. Zo eenvoudig is het.
U hoeft niet te betalen voor hardware, server of software-onderhoud. Ook hoeft u geen IT’er in dienst te hebben en u hoeft zich geen zorgen te maken over een ingewikkelde installatie of datamigratie, zelfs niet over upgrades. Dit wordt allemaal op afstand voor u gedaan.
2. Altijd toegang
Veruit het grootste voordeel van CRM in de cloud is dat het dag en nacht toegankelijk is. Stel dat u niet op kantoor bent en onderweg een paar belangrijke verkoopgesprekken wilt doen, een gewijzigde offerte wilt versturen, of snel het telefoonnummer van een contactpersoon of een bepaalde e-mail wilt opzoeken?
Met CRM in de cloud heeft u overal toegang tot het systeem: op kantoor, in de trein, in het café, thuis. En vanaf elk apparaat, of het nu een desktop, laptop, smartphone of tablet is. Ook hier geldt: alles wat u nodig heeft, is internet. Uw collega’s en u hebben altijd toegang tot de gecentraliseerde database – zo nodig zelfs na werktijd, wat vooral handig is voor kleine bedrijven.
Doordat u altijd verbonden bent met de centrale database, biedt CRM in de cloud u de flexibiliteit en de vrijheid om te doen wat nodig is op het moment dat het nodig is.
3. Eenvoudig in gebruik
Gemakkelijker dan CRM in de cloud kan het niet worden. Eerst schaft u de software aan voor en vast bedrag per maand. Dan hoeft u alleen nog in te loggen met de verstrekte toegangscodes en te zorgen voor een permanente, redelijk snelle internetverbinding en een apparaat waarop u wilt werken. Wat het onderhoud van het systeem betreft: dat wordt verzorgd door de leverancier, samen met allerlei online selfservice diensten.
4. Betaalbaar product
Een ander voordeel is dat dit verkoopbevorderende product u financieel niet de kop zal kosten. Kleine bedrijven besteden in de regel geen grote sommen geld aan eenmalige aankopen, maar geven de voorkeur aan betalen in termijnen. Nog een reden dus waarom CRM in de cloud ideaal is voor het MKB.
CRM in de cloud is gebaseerd op een abonnementsmodel waarbij u naar verbruik betaalt. Hierbij is slechts een minimale investering vooraf nodig, met een kleiner risico tot gevolg. Ook zijn er geen verborgen kosten, zoals de aanschaf van extra hardware of licenties. U betaalt een vast maandelijks bedrag voor een cloud gebaseerd CRM-pakket, vanaf 44 euro.
5. Hoog beveiligingsniveau
Wie voor dataopslag gebruik maakt van webgebaseerde systemen, maakt zich natuurlijk zorgen over de beveiliging. Zoals de grafiek hieronder aangeeft (Forrester Research), is de meest voorkomende reden voor terughoudendheid bij de aanschaf van een cloudoplossing – ook wel SAAS (software-as-a-service) genoemd – zorgen over de beveiliging.
Bedrijven die online CRM-systemen aanbieden, weten dat maar al te goed en nemen die beveiliging zeer serieus. Tenslotte zijn zij uiteindelijk verantwoordelijk voor de bescherming van de vertrouwelijke informatie die u hen toevertrouwt.
Het is dus niet verrassend dat het niveau van de informatiebeveiliging bij bedrijven die clouddiensten aanbieden veel hoger ligt dan in de gemiddelde IT-ruimte. Leveranciers van CRM in de cloud bieden ook geavanceerde geautomatiseerde back-ups en hebben duidelijke programma’s voor herstel van gegevens in geval van calamiteiten. Maar ook individuele cloud gebruikers kunnen de beveiliging van hun data verbeteren door gebruik te maken van authenticatie in twee stappen en sterke wachtwoorden.
6. Betrouwbare werking
De gedachte dat het systeem waar u iedere dag op vertrouwt, kan crashen, daar staan we liever niet bij stil. Voor een klein bedrijf kan dat een financiële ramp tot gevolg hebben. Met CRM in de cloud doen dergelijke situaties zich bijna nooit voor, omdat alles wat in de cloud staat geback-upt wordt. Dat betekent dat van elk onderdeel, zoals een server, meerdere kopieën aanwezig zijn in de cloud. Dus als er iets misgaat, wordt dat deel onmiddellijk vervangen en treedt er geen storing op in het systeem. Web gebaseerde CRM-systemen zijn maar liefst 99,99% van de tijd operationeel; dat moet zelfs voor de grootste controlfreak betrouwbaar genoeg zijn…
7. Flexibele mogelijkheden
Bij de invoering van een CRM systeem, beginnen kleine bedrijven meestal met alleen die functionaliteit die belangrijk is bij het uitvoeren van hun huidige werkzaamheden en die van belang zijn voor hun bedrijfsprocessen.
Maar naarmate uw bedrijf groeit, zou u tot de conclusie kunnen komen dat u bijvoorbeeld meer capaciteit, andere functies en meer geavanceerde modules nodig heeft. In dat geval kan cloudgebaseerde CRM onmiddellijk worden geüpdatet, zodat het weer aansluit bij uw behoeften. En u hoeft nergens op te wachten, u krijgt het direct geleverd.
8. Verbeterde compatibiliteit
Stand-alone producten hebben nog weinig kans in de huidige IT wereld waarin flexibele integratie vereist is. Vooral bij kleine bedrijven heeft de uitwisseling van informatie tussen reeds beschikbare technologieën de overhand.
Waarom nog investeren in software waarmee u uw documenten niet kunt openen, uw contactgegevens niet kunt opslaan en waarin uw e-mailsysteem niet geïntegreerd is? Compatibiliteit met andere producten en diensten is van doorslaggevend belang voor een lange levensduur en voor de effectiviteit van CRM.
Cloud gebaseerde CRM kan eenvoudig worden geïntegreerd in andere applicaties en software, zoals e-mailclients en Office-producten (Word, Excel, PowerPoint etc.). Door deze compatibiliteit is CRM in de cloud een nóg betere keuze voor het MKB.
Zoek de cloud die u nodig heeft
We zetten ze nog even op een rij: alle acht redenen waarom CRM in de cloud zeer geschikt is voor het MKB.
Dus als u al weet dat CRM u het volgende kan bieden:
- centraliseren van uw klanten database
- een uitgebreide contacthistorie van uw klanten
- onmiddellijke toegang tot een actueel overzicht van uw verkoopkansen
- automatisering van uw taken, bv. vervolgactie bij leads, verkoopdeals die op tijd gesloten worden en betere service
- waardoor u uw klanten aan u bindt
…dan is cloud-based CRM de snelste manier om deze doelen te bereiken, want:
- het is gemakkelijk in gebruik,
- het is toegankelijk
- het is betaalbaar met lage kosten vooraf
- aankoop van hardware en onderhoud van software niet nodig
- er is ondersteuning van meerdere apparaten
- het is compatibel met producten van derden
- een hoog niveau van databeveiliging wordt gegarandeerd
- het is aan te passen aan uw behoeften en veranderde eisen.
U hoeft alleen nog meer een verstandige keuze te maken: de keuze van een CRM leverancier.
Zorg dat uw leverancier een flexibele cloud oplossing aanbiedt die kan meegroeien met uw bedrijf, en dat die oplossing de functionaliteiten heeft waar u behoefte aan heeft.
Wilt u weten welke impact cloud-based CRM op uw organisatie heeft? Vraag nu een 30 dagen free trial aan.
Meer informatie over SUPEROFFICE BENELUX B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel