ATeam demonstreert Autonoom Rijden met V2X communicatie
- 23 nov., 2016
- Automotive
Studenten van de Technische Universiteit Eindhoven en Fontys Hogescholen hebben technologieën ontwikkeld om informatie te gebruiken die door slimme verkeerslichten wordt gecommuniceerd naar ATeam’s autonome Toyota Prius.
Het ATeam studententeam werkte samen met NXP, Honda, Siemens en DAF om met succes de voordelen te demonsteren van Wi-Fi-p communicatie tussen coöperatieve auto’s en slimme infrastructuur op Electronica 2016, Messe München, in Duitsland.
Genodigden van de Electronica 2016 kregen de kans om zelf de voordelen van V2X communicatie in een autonome auto mee te maken. Aanwezigen kregen de gelegenheid om in ATeam’s autonome Toyota Prius mee te rijden en de volgende scenario’s te ervaren: communicatie tussen voertuigen, gewaarschuwd te worden door communicerende verkeersinfrastructuur, automatisch remmen voor een stopbord en automatisch remmen en accelereren op een kruispunt met slimme verkeerslichten. De informatie van de V2X communicatie was zowel op een tablet als op het HMI-display op het dashboard weergegeven.
De slimme verkeerslichten, die uitgerust waren met dezelfde modules, konden de kleur (rood, geel of groen) van het stoplicht naar het voertuig sturen. Bovendien werd ook de resterende tijd tot het licht op een andere kleur springt gecommuniceerd. Als het stoplicht bijvoorbeeld op rood staat, geeft de countdown op de tablet en het HMI-display de resterende tijd aan tot het stoplicht op groen springt en vice versa.
De ATeam’s Toyota Prius was uitgerust met NXP’s BlueBox die gebruikt wordt om camera-beelden te verwerken en de stopborden te detecteren. Vervolgens remt de autonome auto en komt zelfstandig voor het bord tot stilstand. De images worden ook uitgezonden naar de achterliggende auto door middel van de V2V communicatie. Het ATeam hoopt de BlueBox in de nabije toekomst verder in de auto te integreren.
Om V2X communicatie mogelijk te maken is de Prius uitgerust met de Cohda Wireless MK5 Module. De V2V communicatie geeft ook een waarschuwing af wanneer de auto bijvoorbeeld sterk afremt. Daarnaast werd de veiligheid van deze communicatie ook aangetoond door het simuleren van onjuiste berichten.
Voor het eerste scenario detecteerden de verkeerslichten de naderende voertuigen en sprongen vervolgens van rood naar groen. Het voertuig detecteerde hierna dat het licht op groen stond en reed met constante snelheid verder over het kruispunt. Dit simuleert een zogenaamde ‘groene golf’ wat zorgt voor een vlotte verkeersstroom bij kruispunten.Het tweede scenario betrof het automatisch stoppen voor een verkeerslicht dat op rood sprong toen het een naderend voertuig detecteerde.
Dit scenario geeft de autonome capaciteiten van de ATeam’s Prius aan, aangezien het voertuig automatisch tot stilstand kwam bij het verkeerslicht en wachtte tot het verkeerlicht weer op groen sprong. Door de communicatie tussen voertuigen en verkeerslichten kunnen alle wachtende voertuigen op kruispunten op hetzelfde tijdstip aanrijden. Dit kan het aantal voertuigen dat het verkeerslicht passeert met dertig procent laten toenemen, wat doorstroming in steden verbetert.
Het succes van de demonstratie geeft duidelijk de voordelen van V2X communicatie voor autonoom rijden aan. Bedrijven en onderzoekinstellingen werken aan de technologie om deze voor de huidige infrastructuur zowel veiliger te maken als verder te verbeteren zodat de technologie ook geschikt is voor coöperatieve auto’s.
Het ATeam zal blijven samenwerken met het bedrijfsleven om de voordelen van geïntegreerde V2X communicatie verder te ontwikkelen, te demonsteren en de wegen veiliger te maken.
Studenten van zowel de Technische Universiteit Eindhoven als van Fontys Hogescholen, hebben bij het ATeam een geweldige kans om autonoom en coöperatief rijden verder te ontwikkelen. Voor meer informatie ga naar www.ateam-eindhoven.nl
Video bij artikel
Meer informatie over Fontys:
Bekijk het complete profiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!