Helmondse waterstofpomp steeds populairder bij automobilisten

  • Automotive

Autorijden op waterstof is schoon, maar nog allesbehalve gebruikelijk. In Helmond staat al vijf jaar een pomp. Die krijgt nu zoetjes aan steeds meer gebruikers.

Helmondse waterstofpomp steeds populairder bij automobilisten

Adwin Martens tankt zijn auto vol met waterstof. Stefan Neis kijkt toe. © FotoMeulenhof

De baas van Shell Nederland rijdt zelfs in een waterstofauto. Marjan van Loon uit Helmond is de trotse bezitter van een Toyota Mirai. Die wagen rijdt dus niet op fossiele brandstof, waarmee Shell groot is geworden.

Alsof dit niet bijzonder genoeg is: Van Loons chauffeur tankt die auto geregeld vol met waterstof in Helmond. In haar geboorteplaats staat een van de drie waterstofpompen van het land, verscholen in een hoekje van de Automotive Campus. 

Oppepper

De onbekendheid van de pomp kreeg recent een oppepper, toen in het nieuws kwam dat demonstratiebussen uit Groningen in Helmond waterstof tankten. Adwin Martens kan er nog om grinniken. „Er was even geen andere pomp beschikbaar.”

Martens is directeur van WaterstofNet, de Vlaamse onderneming die de pomp in Helmond in 2012 heeft gebouwd. Dat gebeurde in opdracht van de Europese Unie. Op verzoek van het ED geeft hij met projectmanager Stefan Neis een rondleiding. 

De toer begint met een kort ritje in hun Hyundai ix35. Deze Koreaanse auto is een van de eerste personenwagens op waterstof en kost 55.000 euro. Achter het stuur voelt het als rijden in een elektrische auto: stil en soepel.

Verschil

Logisch, want een waterstofauto is een elektrische auto. Het verschil? In plaats van energie uit een accu krijgt de motor energie uit een brandstofcel. Dat is een kleine energiecentrale die waterstof en zuurstof omzet in water. Daarbij komt kracht vrij. Het enige wat de uitlaat uitspuwt is zuivere waterdamp, dus geen vervuilende stoffen.

Tanken gebeurt 'gewoon' via een slang. In amper twee minuten jaagt Martens 1,75 kilo gasvormige waterstof in de tank. Dat komt overeen met ruim 19.000 liter. Door de waterstof onder zeer hoge druk te zetten, past het allemaal in de speciale waterstoftank aan boord. Die zou 'slechts' 140 liter vloeibare benzine kunnen bevatten. De getankte waterstof is ter plekke geproduceerd door een installatie die draait op groene stroom. 

Snel tanken is een voordeel van waterstofauto's boven 'gewone' elektrische wagens, die uren aan de stekker moeten. De grotere reikwijdte is nog een voordeel. Een volle tank waterstof is goed voor zeshonderd kilometer.

Prijzen

Toch telt Nederland maar 35 personenauto's op waterstof. In Eindhoven rijden twee bussen hun rondes op waterstof - ook die tanken in Helmond. Her en der lopen proeven met vuilniswagens, heftrucks en vrachtwagens. 

„De prijs zal omlaag moeten” analyseert Martens. „Er zullen mensen moeten investeren en accepteren dat het even duurt voordat ze geld verdienen.” De productie en opslag van waterstof is duur, zeker zolang de vraag nog klein is. Het station in Helmond kostte twee miljoen euro. Een kilo waterstof kost hier een tientje.

In het buitenland gaat waterstof harder. Japan telt 160 pompen, Californië koopt volop waterstofauto's in en Duitsland investeert 350 miljoen in de techniek, deels betaald door bedrijven als Shell. Nederland wil twintig tankstations in 2020.

WaterstofNet noteert een voorzichtig stijgende lijn: projectmanager Neis heeft inmiddels 45 tankpasjes verstrekt aan klanten. Soms een automobilist uit Noorwegen of Oostenrijk op doorreis voor een tankbeurt in Helmond. 

Directeur van de Automotive Campus Lex Boon wil meeliften op het  groeiende waterstofsucces. Hij baalt dat de pomp is weggestopt, omdat bij de aanleg brandweer en gemeente huiverig waren. „We moeten beter laten zien dat we hier iets unieks hebben.”

Meer informatie over RAI Automotive Industy :

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!