Bosch maakt auto’s actief onderdeel van het internet
- 7 jan., 2016
- Automotive
De auto van de toekomst is geconnecteerd. Hij maakt gebruik van actuele informatie van het internet om inzittenden veiliger, efficiënter en comfortabeler naar hun bestemming te brengen. Deze integratie in het Internet of Things ontgrendelt ook een heleboel voertuig-gerelateerde diensten.
“Connectiviteit is duidelijk een revolutie in de manier waarop we rijden,” zegt Dr. Dirk Hoheisel, lid van de Raad van Bestuur van Bosch. Bosch levert de nodige hardware en software en ontwikkelt aantrekkelijke diensten. Het is de strategie van de onderneming om ook nieuwe zakelijke opportuniteiten zo goed mogelijk te benutten. Dit wordt bevestigd door bestaande studies over het Internet of Things, die allemaal wijzen op een enorm marktpotentieel in de sector van de mobiliteit. Hoheisel merkt op dat met name het aantal diensten nog aanzienlijk zal stijgen. Dankzij de uitgebreide systeemexpertise en productportfolio bevindt Bosch zich al in een solide positie om dat potentieel aan te boren. Het technologiebedrijf bedient met zijn sensoren, IoT-software en ruim aanbod van diensten alle niveaus van het Internet of Things. Dat geldt niet enkel voor de bedrijfssector Mobility Solutions, maar evenzeer voor alle andere bedrijfssectoren.
Een paar weken geleden stelde Bosch in première een cloud-gebaseerd systeem voor dat bestuurders binnen de tien seconden waarschuwt als er een spookrijder nabij komt. Dit waarschuwingssysteem, dat in 2016 in serieproductie gaat, is een geconnecteerde levensredder, in de ware zin van het woord. Al in 2012 begon Bosch met een uitgebreide eCall-dienst en mobiele informatiedienst in naam van de autofabrikanten. De service biedt bijstand bij een ongeval en verleent ook steun in andere gevallen. Ook steeds meer fleetmaatschappijen maken gebruik van de connected fleetmanagementoplossing die Bosch in 2014 lanceerde.
Technologie van Bosch brengt de auto online
Om de auto met het internet te verbinden heeft Bosch twee belangrijke benaderingen. De eerste is om ten volle gebruik te maken van de smartphone van de bestuurder. Via de geïntegreerde mySpin-oplossing kunnen bestuurders hun Android- of iOS-apparaten aansluiten op het infotainmentsysteem van de auto. Apps kunnen op die manier in verschillende modellen van Jaguar en Land Rover gemakkelijk via het centrale display van de auto bediend worden. Deze technologie is al sinds 2014 aanwezig in Land Rover. Ook in Azië verspreidt het gebruik van het systeem zich, door contracten met twee automakers in China en de samenwerking met het Chinese internetbedrijf Tencent.
De tweede benadering van Bosch bestaat uit het uitrusten van het voertuig met connected hardware in de vorm van een Connected Control Unit of CCU. De CCU ontvangt en verzendt informatie door gebruik te maken van een draadloze formule uitgerust met een SIM-kaart. Met behulp van een GPS kan het indien gewenst ook de positie van het voertuig bepalen. Bosch biedt speciaal ontworpen systemen aan voor zowel auto’s, motorfietsen, off-roadvoertuigen en zelfs goederenwagons voor het spoor. Een paar weken geleden ondertekende Bosch een contract voor het optimaliseren van de logistieke processen van de Zwitserse operator van het vrachtvervoer per spoor, SBB Cargo.
Meer informatie over BOSCH TRANSMISSION TECHNOLOGY B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!