Groasis met hulp van OndernemersLift+ een Nationaal Icoon
- 28 okt., 2016
- Regionale ontwikkeling
Het Brabantse bedrijf Groasis werd verkozen tot één van de drie Nationale Iconen van de Nederlandse economie. Tot winnaar is het bedrijf niet uitverkozen, maar het bijzonder is het wel dat het bedrijf starter is die geholpen door Ondernemerslift+.
Groasis werd één van de drie Nationale Iconen van de Nederlandse economie. In het TV-programma De Wereld Draait Door overhandigde minister Henk Kamp de bijbehorende trofee persoonlijk aan eigenaar Pieter Hoff van het bedrijf uit Steenbergen.
Deal met Mexicaanse deelstaat
Onlangs sloot Groasis ook één van haar eerste grote orders af. De Mexicaanse deelstaat Baja California heeft één miljoen Growboxxes besteld bij het bedrijf. ‘De benoeming tot Nationaal Icoon en deze order helpen ons enorm om ook andere partijen en investeerders te interesseren voor onze producten', aldus een trotse Pieter Hoff.
Growboxx Plant cocoon
De Growboxx® plant cocoon is gemaakt van gerecycled papier en fungeert als een intelligente emmer. Het systeem zorgt ervoor dat bomen en planten kunnen groeien met ruim 90 procent minder waterverbruik dan bij de huidige irrigatiemethoden, zelfs in gebieden die geteisterd worden door hitte, droogte en erosie. ‘Bij de huidige methodes gaat een groot deel van het water verloren door verdamping’, legt Pieter Hoff uit. ‘Door gebruik te maken van bevloeiing met de Growboxx® kan dit worden voorkomen.’
De basis van de Growboxx® is een vierkante papieren intelligente emmer met een afneembaar deksel en in het midden een opening. Het condenswater en de regen die op het deksel vallen, komen via een klein sifon in de bak terecht, waardoor de verdamping minimaal is. Via de opening in de half ingegraven bak wordt vervolgens een boompje geplant. De wortels krijgen een klein beetje water, dat door de membraanwerking van de papieren bodem vanuit de bak de grond in lekt. ‘De bomen en planten die worden geplant met een Growboxx® hebben een overlevingskans van bijna 100 procent. Ze krijgen net genoeg water om in leven te blijven maar niet voldoende om de plant te laten groeien en dat stimuleert de wortels om dieper in de grond naar water te zoeken.’
Oprichting
De Brabantse ondernemer startte in 2003 met de ontwikkeling van de Growboxx®. ‘Ik had een lelie-veredelingsbedrijf en daarin liep ik tegen het probleem aan dat er in de gebieden waar mijn klanten bloemen produceerden teveel water werd verbruikt, waardoor het grondwaterpeil zakte. Vervolgens kwam ik op het idee dat bevloeiing met een intelligente emmer een oplossing zou kunnen bieden voor dit probleem in de agrarische sector. Daarom zijn we proeven gaan houden om te kijken of dit ook daadwerkelijk het geval was. Toen we overtuigd waren dat het systeem zou kunnen werken, zijn we de eerste testen gaan doen in een woestijn in Marokko. In eerste instantie maakten we daarbij ook veel fouten, want niemand heeft dit eerder geprobeerd. Uiteindelijk heeft dit er toe geleid dat het product in de afgelopen jaren alsmaar verder is verbeterd. In 2013 hebben we ons bedrijf Groasis opgericht dat het product wereldwijd gaat vermarkten.'
Steun van OndernemersLift+
Bij de ontwikkeling van de Growboxx® kreeg Hoff ook ondersteuning van OndernemersLift+. 'Zij hebben meegeholpen in het aanscherpen van mijn businessplan en mij in contact gebracht met diverse informal investors. Tevens ben ik via OndernemersLift+ binnen gekomen bij HAS Den Bosch, waar een aantal studenten onderzoek heeft gedaan naar de marktkansen voor de Growboxx®.'
Uitdaging om mensen te overtuigen
Nu bewezen is dat de Growboxx® werkt, staat Groasis voor de uitdaging om mensen te overtuigen om het product te kopen. Hoff: ‘Mijn droom is dat in gedegradeerde gebieden, waar mensen door bomenkap vaak hun eigen leefomgeving hebben verwoest, opnieuw bomen en planten gaan groeien. Door de wereld te herbebossen helpen we mee om het ecosysteem te herstellen en krijgen veel mensen een kans op een beter leven. De Growboxx® biedt de lokale bevolking in droge gebieden een oplossing voor de waterproblematiek en het daarmee samenhangende voedseltekort. Het product is bovendien zo aantrekkelijk geprijsd, dat vrijwel iedereen het met eigen middelen kan betalen.’
Meer informatie over OndernemersLift+:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!