MBO Automotive Center: van overall tot stropdas

  • Automotive

MAC, het MBO Automotive Center, een centrum voor innovatief vakmanschap. Een project waar onder andere VDL, DAF Trucks, ACE (Automotive Center of Expertise), Summa College, ROC Ter Aa en AutomotiveNL in participeren.

MBO Automotive Center: van overall tot stropdas

Foto: Richard Hoogenboom

Binnen het MAC zijn al diverse projecten opgestart, zoals de Truck- en Car Academy. Richard Hoogenboom, accountmanager bij MAC, vertelt meer over zijn functie en het MAC.

“Ik ben in eerste instantie in oktober 2016 begonnen als accountmanager van het MAC, en ik heb mijn standplaats bij het Summa College zitten omdat daar het tekort aan goede automotive engineering stages heel groot was. We hebben namelijk voor het eerst ‘automotive engineering’ afstudeerders omdat de opleiding vier jaar geleden is gestart. Voor deze 19 afstudeerders zocht ik goede opdrachten en goede bedrijven.” Daarnaast is Richard bezig met het versterken van de banden met bedrijven. Hierdoor ontstaat nu lesmateriaal, workshops, excursies, stages en afstudeerstages.

Connectie met het automotive netwerk

Eén van de manieren om afstudeerstages te vinden is door de automotive engineer op MBO niveau meer aandacht te geven volgens Richard. “Dat is ook één van de redenen waarom wij lid zijn van AutomotiveNL. De organisatie is voor mij een soort voedingsbron, mijn connectie met het automotive netwerk. Bedrijven zijn namelijk gewend dat automotive engineers HBO / WO niveau hebben en ik wil ze graag uitleggen waarom ik een MBO’er wil plaatsen. De bijeenkomsten die worden georganiseerd zijn voor mij heel succesvol en daar word ik blij van.”

AutomotiveNL Business Club

De Business Club van AutomotiveNL is een leuke en goede bron volgens Richard. Zo is hij na de eerste bijeenkomsten op bezoek geweest bij Coxx Mobile Systems, Bender Benelux, Betagraphics, Heiwegen Consultancy en DDCOM. “Ik ga langs om te kijken hoe we de banden kunnen versterken en daar reageren ze allemaal positief op eigenlijk. Daarnaast heb ik gemerkt dat als je beide lid bent van AutomotiveNL, je toch meer connectie hebt dan dat ik koud ga bellen.”

Vestiging Automotive Campus

Richard zou graag veel meer projecten van bedrijven willen adopteren op de opleiding. “Ik hoop dat dit meer wordt als onze vestiging op de Automotive Campus in Helmond opent. Dan heb ik het over levensecht onderwijs, dat de student echt ziet voor wie hij / zij iets aan het maken is. Of dat de student iets bedenkt en dat het bedrijfsleven participeert als een soort coach / jury.” Summa Automotive komt eind augustus met 3 niveau 4-opleidingen naar de Campus, dat zijn uiteindelijk zo’n 400 tot 450 studenten. Zij zullen een eigen praktijkruimte hebben waar ze zelf aan de slag kunnen. “We willen vlak achter het bedrijfsleven aan wandelen”, aldus Richard.

Op 22 mei ging het studententeam van Summa naar Londen om mee te doen aan de Shell Eco- marathon Europe. Richard zou graag op de Automotive Campus ook mee doen met dat soort initiatieven en aansluiten bij TU Eindhoven en Fontys. “Ik denk dat dit makkelijker gaat als je letterlijk de buurman bent en in het middelpunt van de ontwikkeling zit.”

Waterstof of smart industry

“Wij snappen ook dat de wereld van automotive opschuift. Eén van de dingen die het MAC doet is als een soort kwartiermaker kijken waar de ontwikkelingen heen gaan. Wat moeten we inbedden in ons onderwijs? Als het bijvoorbeeld gaat over elektrificering van de mobiliteit dan ga ik in gesprek met Bender Benelux, wat doen zij nu met die elektrische bussen en kan ik via die weg komen tot meer elektrificering in het onderwijs? Dit houdt wel in dat we de docenten moet trainen, veranderingen moet maken op het gebied van lesmateriaal en dat is niet makkelijk. We kunnen niet per week het onderwijs veranderen. De basislijn moet je langer vasthouden maar met projecten zijn we hartstikke flexibel. Zo kun je heel actueel zijn. Bijvoorbeeld eerst acht weken regulier les en daarna twee projectweken waar we ons verdiepen in de waterstof of smart industry. Als je ziet dat dit werkt, kunt je het ook betrekken in de basis leerlijn.”

Van overall tot stropdas

De studenten pakken de ontwikkelingen goed op, de uitdaging mag omhoog en het mag best moeilijk zijn volgens Richard. “We bieden automotive opleidingen aan van overall tot stropdas en die engineer zit daar een beetje tussen. Die zit in de maakindustrie en wil niet letterlijk aan auto’s sleutelen, waar hij wil in die totstandkoming van een voertuig een rol spelen. Dat kan niet modern genoeg zijn voor de studenten.” Zo vertelt Richard dat hij nu veel studenten heeft die iets met product design willen, hij probeert de studenten hierbij te helpen door bedrijven te zoeken die hier iets mee doen.

Initiatieven

Zelf organiseert de opleiding geen evenementen, maar ze zijn wel betrokken bij initiatieven van anderen. Zo waren ze aanwezig met een stand tijdens de Automotive Week afgelopen maart. “Het Automotive Congress dat AutomotiveNL op 7 en 8 juni 2017 organiseeert is voor ons ook een prima plek om ons te presenteren.” Ook merkt Richard dat het aantal studenten die de opleiding gaan doen steeds toeneemt en hij denkt dat het niet meer lang duurt voordat bedrijven het MAC zelf weten te vinden.

Shell Eco-marathon is één van ’s werelds meest uitdagende studentenwedstrijden op het gebied van innovatie, techniek en duurzaamheid die jaarlijks wordt gehouden in Europa, Noord- en Zuid Amerika. De competitie stimuleert discussie over het vinden van duurzame oplossingen voor het mondiale energievraagstuk. 

Meer informatie over RAI Automotive Industy :

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!