"Ons vak: een schone kliniek"
- 25 okt., 2017
- Zakelijke dienstverlening
Iedere dag zorgt AMC dat de ViaSana kliniek schoon is. En met resultaat: uit eerder onderzoek bleek dat ViaSana de schoonste zorginstelling van Nederland is. Hoe draagt de werkwijze van AMC bij aan dit mooie resultaat?
Foto: objectleidster Anita van den Akker
Samenwerking
Samen met haar collega’s maakt Anita van den Akker, ambulante objectleidster bij AMC Groep, elke dag schoon in de kliniek. “In totaal hebben we een team van 20 medewerkers. We hebben verschillende diensten: van ’s ochtends 8.00 uur tot ’s avonds 21 uur. De taken bestaan onder andere uit het schoonmaken van de kantoren, verpleegafdelingen en dagverpleging, een koffieronde, nalooprondes voor de toilet en uitruimen van de vaatwassers”, vertelt Anita.
Schone en veilige omgeving
Wat maakt ViaSana een bijzondere klant? Anita: “Bij een zorginstelling is een schone werkplek extra belangrijk, patiënten moeten immers veilig behandeld worden. Daarom zorgen we voor goed opgeleide medewerkers, die precies weten in welke volgorde ze moeten werken.” Daarbij kijkt AMC verder dan alleen het leren hoe je een microvezeldoek vouwt. De nadruk in de training wordt naast de uitvoering gelegd op bewustwording: waarom moet je eerst de wastafel en op het laatste pas de toilet schoonmaken?
Strenge regels op OK
Voor de operatiekamers gelden strengere regels. Hiervoor moeten de medewerkers een extra cleanroom-training volgen. Hierbij staat ook de waarom-vraag centraal. Welke methode kies je, welke middelen gebruik je, wat is de procedure en waarom moeten de deuren van een OK altijd dicht zijn? Anita: “We zorgen voor bijscholing van onze medewerkers én er gelden dezelfde huisregels als voor OK-medewerkers. Onze medewerkers dragen geen make-up of sieraden. Ze werken bovendien in duo’s achter elkaar aan. De één controleert de ander, waarop we zeker niets vergeten.”
Flexibele instelling
Door de korte lijntjes, kan AMC goed inspelen op de wensen en behoeften van ViaSana én haar patiënten. De lijntjes zijn kort en AMC is flexibel in haar dienstverlening. “In de weekenden kunnen de werktijden afwijken en is het soms wat puzzelen met de bezetting. Maar ViaSana blijft een fijne opdrachtgever. Heel fijn en motiverend als we complimentjes van de patiënten en medewerkers krijgen over hoe schoon de kliniek is. Dan zie je de medewerkers stralen”, sluit Anita af.
Auteur: Manon Nijs
Meer informatie over AMC GROEP:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel