Rosier vervangt Band langs het Kanaal
- 16 feb., 2016
- Industrie
Na maandenlange voorbereiding was het eindelijk zover: in december werd de Band langs het Kanaal vervangen. De oude verzendinstallatie dateerde uit de tijd dat de schepen nog beladen werden met zakgoed.
De banden vervoerden de zakken kunstmest naar één van de twee geklonken kranen en vielen daar met een glijbaan op de rug van stuwadoors, die de zakken vervolgens in het scheepsruim stapelden. We spreken over begin jaren '60. De installatie is dus reeds meer dan 50 jaar oud en door corrosie volledig versleten. Tijd voor een nieuwe.
Voortraject
In het voortraject is besloten om naast de Band langs het Kanaal ook de band naar de hoektoren en de aansluitende tunnel mee te vervangen, zodat Rosier vanaf de verzendpost in de opslagloods over een nieuwe transportinstallatie beschikt.
Dit gaf tegelijk de mogelijkheid om de gehele installatie te verbreden naar 1000mm bandbreedte. Dit zal zowel de mors verminderen als (toekomstig) de verzendcapaciteit verhogen. Ook is gekozen voor duurzame materialen, waaronder kunststof rollen, RVS trogstellen, extra gecoate motoren en staalconstructies en kunststof vloerroosters.
Ontwerp
Bij het ontwerp is veel aandacht uitgegaan naar de ergonomie en toegankelijkheid van de installatie. Als voorbeeld is aan de kanaalzijde een extra looppad aangebracht voor onderhoud en schoonmaak en is de hoektoren van een 2e etage voorzien, zodat de storttrechter, aandrijvingen en schrapers goed bereikbaar zijn.
Voor Rosier en hoofdaandeelhouder Borealis is veiligheid prioriteit. De nieuwe installatie voldoet aan de nieuwste machinerichtlijn met o.a. veel afschermingen van draaiende delen en waarschuwingssignalen voor het opstarten van de lijn. Veiligheid speelt ook een hoofdrol tijdens de uitvoering van het project. De stopplanning en bouw- en sloopmethodes zijn in meerdere sessies met alle belanghebbenden besproken en op elkaar afgestemd.
Sloop
Voor de sloop zijn zoveel als mogelijk grote stukken uitgehesen om deze dan op grondniveau te verschroten. De nieuwe brugsecties zijn in prefab delen per zwaar transport aangeleverd en stuk voor stuk ingehesen. Ook dit om het werken op hoogte te minimaliseren. Kritisch punt in de gehele planning vormde het slopen en later monteren van de tunnel naar de hoektoren wegens de onderliggende stoom- en aardgasleidingen.
Mede dankzij alle voorbereidingen, dagelijks afstemmen en de inzet van alle betrokken partijen is het project ongevalsvrij en volgens planning verlopen.
Klaar voor de toekomst
Tegelijkertijd met het vervangen van de transportinstallatie zijn de voedingen naar het laadportaal, de banden en de verzendpost vernieuwd en verruimd. Hiertoe is in de hoogspanningspost ook een nieuwe trafo geplaatst. De totale investeringskosten bedroegen ca. 2 miljoen euro. Door deze investering is de scheepsbelading weer gegarandeerd en Rosier op de toekomst voorbereid.
Meer informatie over ROSIER:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel