Schroot in plaats van cokes
- 14 dec., 2015
- Industrie
De sloop op het terrein van Heros Sluiskil van drie enorme silo’s van de voormalige Cokesfabriek is momenteel in volle gang. Vervolgens worden ook nog twee loskranen en een laadkraan verwijderd, waarna het terrein begin 2016 geëgaliseerd wordt.
Patrick Dekeyser van Heros, voorheen werkzaam bij de Cokesfabriek, begeleidt het sloopproject.
De silo’s en de kranen waren in slechte staat. Safety First: door de sloop worden risico’s van eventueel loskomende brokstukken uit de weg geruimd en komt er een groot stuk ruimte vrij langs de kade voor een nieuwe bestemming. Tegelijkertijd zal de skyline voor het dorp Sluiskil, aan de overkant van het kanaal, ingrijpend veranderen.
Patrick Dekeyser werkte bij de Cokesfabriek ruim twee decennia aan de productie van een grondstof voor de staalproductie. In zijn huidige rol bij Heros Sluiskil (de erfopvolger van de Cokesfabriek) doet hij dat eigenlijk ook, maar dan in de vorm van schroot in plaats van cokes.
Heros schoont met haar Schroot Bewerkings Installatie (SBI) jaarlijks 100.000 tot 120.000 ton schroot op uit AEC-bodemas. De ver¬schillende fracties schroot gaan naar de metaalverwerkende industrie.
Dissonant
In de SBI wordt er gezeefd om alleen schroot over te houden. Zo worden zand, keitjes, glas, plastic en alles wat er maar in kan zitten verwijderd. In deze installatie staat ook een door de TU Delft ontwikkelde machine waarmee uit het verbrandingsschroot, koperhoudende elementen zoals spoelen (ankers) kunnen worden teruggewonnen. Voor de staalfabrieken is koper juist een dissonant. Het teruggewonnen koper gaat naar smelterijen elders.
Verdringingsmarkt
Ondanks het feit dat de staalmarkt momenteel onder druk staat, hoopt Heros in 2015 toch nog op een afzet van rond de tachtig procent schroot ten opzichte van 2014 uit te komen. China is een grote exporteur geworden van ruw ijzer. Door die zware concurrentie vanuit het Verre Oosten is de prijs van schroot sterk gedaald. ,,In die verdringingsmarkt leveren we overal waar we kunnen, maar met name in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Voorheen hadden we ook veel afzet in Aziatische landen zoals India, Pakistan en Bangladesh. Een grotere vraag naar schroot komt wel weer terug. De prijs van schroot is namelijk afhankelijk van diverse factoren zoals de brandstofprijs, de koers van de dollar ten opzichte van de euro en de prijs van containertransport overzee”, aldus Dekeyser.
Grensoverschrijdend
De inwoner uit het grensoverschrijdende Zelzate begeleidt het immense sloopproject. Als productiemedewerker bij de oude Cokesfabriek hield hij zich bezig met onderhoud aan de ovens, technische administratie en diverse projecten. Bovendien was hij verantwoordelijk voor het onderhoudsmanagementsysteem van de hele fabriek.
Bij de Cokesfabriek waren 400 mensen werkzaam. Silo’s A, B en C (270 meter lang en 22 meter breed) worden momenteel gedemonteerd. De oudste heeft de leeftijd van honderd jaar overschreden. De silo’s werden gebruikt om cokeskolen in te lossen. Vanuit de schepen werden de kolen opgeslagen in de silo’s en van daaruit getransporteerd naar de ovens, waar er cokes van werd gemaakt.
Ovens
,,De cokes werden gebruikt als brandstof voor de hoogovens. Door de vrijkomende enorme hitte werd er ijzererts van gesmolten. De cokesfabriek was toe aan vernieuwing van de ovens. Daarmee was een miljoeneninvestering gemoeid. Bovendien was kwaliteitscokes vanuit China in opkomst, waardoor de fabriek in Sluiskil met overcapaciteit kampte. Daarop werd besloten om te stoppen met de productie van cokes in Sluiskil”, blikt Dekeyser terug.
Met de sloop van de silo’s mag dan de skyline definitief veranderen, de herinneringen aan de voormalige cokesfabriek blijven.
Auteur: Henk van de Voorde
Meer informatie over HEROS SLUISKIL B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel