Studenten lossen bedrijfscases op door creativiteit

  • Regionale ontwikkeling

Mensen door audio communicatie bereiken tijdens overvolle festivals. Het exacte middelpunt van een cirkel berekenen voor gebruik in hoge precisie-machines en licht toepassen om arbeidsproductiviteit te verhogen.

Studenten lossen bedrijfscases op door creativiteit

Dit zijn een paar van de uitkomsten van de Boost IQ Challenge Track die afgelopen vrijdag plaatsvond in Eindhoven. Vier bedrijven daagden meer dan veertig studenten uit om hun cases op te lossen. Een uitstekende manier om uitgebreid kennis te maken.

Tijdens de Boost IQ Challenge Track op de High Tech Campus in Eindhoven daagden Philips Lighting, VDL-groep, NTS-Group en Alten interdisciplinaire groepen studenten - meestal met technische achtergrond- uit om hun case op een originele manier op te lossen. Het evenement -gericht op het behoud van waardevolle studenten voor de Brainport regio na hun afstuderen- bleek een groot succes. De studenten leerden de bedrijven goed kennen en deden hun uiterste best om te laten zien wat ze waard zijn en de bedrijven kregen een goede indruk van de studenten en hun capaciteiten.

Ieder bedrijf legde een case voor aan twee groepen studenten die ze voorafgaand aan het evenement hadden geselecteerd. Na een paar uur hard werken presenteerden de studenten hun ideeën aan de bedrijven. Per bedrijf nam de beste groep deel aan de laatste ronde. Uiteindelijk werd de groep die werkte aan de Philips Lighting case de overall winnaar. Het team bedacht een innovatieve manier om arbeidsproductiviteit te verhogen door het gebruik van licht.

Creativiteit en ondernemerschap

De winnaars werden niet alleen gekozen vanwege hun kennis, maar vooral vanwege hun creativiteit en ondernemerschap. "Ze misten een programmeur in hun midden en losten dit dilemma op door een vriend te bellen die uiteindelijk het programmeren voor zijn rekening nam. Bovendien was er echt sprake van chemie tussen de leden van de groep en dit leidde tot een innovatieve aanpak, " aldus opdrachtgever Xuemei Bodlaender-Pu van Philips Lighting.

Zij en haar collega Olga Bugheanu, recruiter bij Philips Lighting, legden de case voor aan de winnende groep. Ze namen deel aan het evenement om potentiële toekomstige werknemers te ontmoeten. Daarnaast wilden ze het besef dat werken bij Philips Lighting niet zozeer hardware betreft, maar veel meer gaat over het internet der dingen vergroten onder de doelgroep potentiële werknemers. "Bovendien geeft de Challenge Track ons inzicht in de manier waarop de studenten in teamverband werken,” licht Olga toe. “Ik kan niet iedereen in zo’n korte tijd op hun vaardigheden beoordelen, maar het geeft me een goede eerste indruk. "

Het verhogen van de naamsbekendheid onder potentiële toekomstige werknemers

Erik Hijkoop is mechanic lead engineer bij NTS-Group en samen met zijn collega’s begeleidde hij de studenten die deelnamen aan de NTS case. Het primaire doel van NTS om deel te nemen aan de Challenge Track was om de naamsbekendheid van het bedrijf onder potentiële toekomstige werknemers te verhogen. Dit deden ze door hen een aardige technische uitdaging te bieden. "Naast de technische kennis van studenten krijg je zo een goede indruk van hun soft skills," vertelde Hijkoop. "Ze nemen verschillende rollen aan tijdens het proces. Iets wat ook gebeurt tijdens echte projecten. Heel leuk en heel leerzaam, ook voor mij. "

Gedreven en gemotiveerde studenten

Business manager Bart van den Corput van Alten was erg onder de indruk van de studenten. "Ze waren zeer leergierig, zeer gemotiveerd en hadden veel waardevolle ideeën.” Voor Mario Tello uit Mexico, een student aan de Universiteit van Aken in Duitsland, was zijn leergierigheid ook de voornaamste reden om naar Eindhoven te reizen. "Ik vind het interessant om met nieuwe bedrijven in contact te komen, maar wat ik echt wil is meer leren over verschillende onderwerpen." Dat was ook wat Guusje Delen, een voormalig natuurkunde en scheikunde studente en lid van het winnende team, motiveerde om deel te nemen. “Ik wil een PhD gaan doen, maar daarnaast wil ik heel graag mijn kennis verbreden en dat is de reden waarom ik besloten heb om te komen."

Challenge Track leuke manier om kennis te maken met bedrijven

Een paar andere studenten namen voornamelijk deel om het bedrijf van hun interesse te leren kennen en om gezien te worden door de bedrijven waar ze na hun afstuderen graag zouden willen werken. Vijay Rao bijvoorbeeld, een student aan de Technische Universiteit Delft wil na zijn afstuderen graag bij Philips aan de slag. "Dit was echt een goede manier om Philips te leren kennen. Ik had uiteraard ook gewoon naar een willekeurige carrièrebeurs kunnen gaan, maar dit leek me stukken leuker! "

Meer informatie over Brainport Eindhoven:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!