Succesvolle start werkenindekempen.nl
- 9 feb., 2015
- Regionale ontwikkeling
Werkenindekempen.nl is amper vijf maanden online en laat een explosieve groei zien. Meer dan honderd Kempische bedrijven maakten gebruik van de vacaturesite en tienduizenden werkzoekenden bezochten de site.
Werkzoekenden
Werkzoekenden hebben de vacaturesite Werkenindekempen.nl al bij de start warm onthaald. De afgelopen drie maanden had de website gemiddeld rond de 22.000 bezoekers per maand. Ook op Facebook blijkt werkenindekempen.nl populair met een bereik van zo’n 88.000 mensen per maand.
De cijfers zijn veelbelovend voor een startend medium dat nog werkt aan zijn naamsbekendheid. Het zegt veel over de behoefte in de Kempische arbeidsmarkt.
Werkgevers
In de afgelopen 5 maanden hebben 120 werkgevers uit de regio een of meer vacatures online gezet. Het gaat hier voor 95% om MKB bedrijven die enthousiast zijn over dit medium. Bedrijven zijn vooral te spreken over de gebruiksvriendelijkheid van de site en de kwaliteit van de (Kempische) sollicitanten.
Wat leren we over de Kempische arbeidsmarkt?
- Werkzoekenden hadden behoefte aan een centraal medium met regionale vacatures. ‘Online’ maakt het laagdrempelig en altijd voorhanden. Voorheen waren vacatures versnipperd zichtbaar in huis aan huis bladen en uitzendbureaus.
- De lokale economie trekt aan. Het aantal vacatures neemt toe en daarnaast melden zich steeds meer nieuwe klanten. De krapte op de arbeidsmarkt wordt merkbaar en veel bedrijven gaan nu adverteren om de schaarse specialisten binnen te halen.
- Relatief onbekende bedrijven worden zichtbaar en profiteren daarvan. Door een fotobanner op de homepage van werkenindekempen.nl werd Morfoworx (by Pianka) uit Bladel ontdekt door een grote groep Kempenaren. Morfoworx kreeg meer websitebezoekers en open sollicitaties.
- Er is een enorme interesse aan de kant van werkzoekenden. De aanmeldingen voor de vacatureservice, een wekelijks mailing met de laatste vacatures, is sterk stijgend (boven de 1000 personen) en het aantal facebookvolgers stijgt wekelijks met 100 tot 150 personen. Werkende Kempenaren staan dus open voor andere banen en willen het aanbod anoniem volgen.
- Een groot gemeenschapsgevoel in de Kempen zorgt voor een gigantisch verkeer op facebook. Medewerkers en geïnteresseerden delen vacatures en mensen attenderen elkaar persoonlijk op kansen. Via facebook bereikte werkenindekempen.nl in januari 88.000 mensen.
- Een veranderend, online, medialandschap geeft inzicht en dat is waardevol. De statistieken achter Google en facebook geven een goed beeld van het publiek van werkenindekempen.nl en dus de regionale werkzoekenden. Zo is 9% tussen de 18 en 24 en is 36% tussen de 25 en 44 jaar. En blijkt 60% van de websitebezoekers vrouw terwijl 85% van de vacatures van technische aard is. De volgende vraag is uiteraard wat we daar regionaal mee doen.
Inzichten
Conclusie: werkenindekempen.nl is een startup waar de regio de vruchten van kan plukken. Als cijfers niet de gewenste inzichten geven, bieden ze wel de mogelijkheid erop te sturen. Bovenstaande cijfers mogen niet wetenschappelijk te onderbouwen zijn, ze zeggen wel iets over tendensen in de regio.
Meer informatie over Huis van De Brabantse Kempen:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!