Ton Dielissen van Total Pack onderneemt internationaal in Oss
- 29 jun., 2017
- Regionale ontwikkeling
Over de hele wereld kennen mensen Total Pack. Vaak misschien niet bewust, maar er zijn maar weinig mensen die nog nooit een verpakking in handen hebben gehad van de Osse specialist in verpakkingen. “Wij zijn gigantisch trots op deze tent.”
Total Pack is in 1998 ontstaan, toen Ton Dielissen samen met een investeerder het avontuur aanging. “Ik was regiodirecteur van een uitzendorganisatie. Van verpakken had ik helemaal geen verstand, maar dat kon ik leren, werd er gezegd. Ik heb de gok genomen. Vaste baan opgezegd, dubbele hypotheek afgesloten en een voorschot op de erfenis gepakt. Ik zette alles op alles.”
Multinationals
Meteen na de start groeide Total Pack als betrouwbare dienstverlener in handling with care. “Met Sligro en Heineken voorop volgden de grote klanten elkaar in rap tempo op. Binnen tien jaar was iedere Nederlandse multinational klant bij ons”, vervolgt Ton.
“Unilever, Douwe Egberts, Nestlé, Bavaria, Heinz, enzovoorts. Internationaal waren we vooral in de Benelux actief. We deden van álles: herstelwerk voor productiebedrijven, promotionele activiteiten, kwaliteitscontroles en heel veel ompak- en krimpactiviteiten. Tot de markt veranderde.”
Bezuiniging en sanering
Door de crisis saneerden multinationals vele merken. “Verder waren bezuinigingen op de logistieke kosten en de beperking van de CO2-emissiereductie van invloed. Logistieke bedrijven hielden de eenvoudigste terugkerende werkzaamheden in house”, vertelt Ton.
“Collega co-packers gingen failliet en hoewel hun klanten veelal bij ons belandden, bleef het zwaar. Tijd voor een koerswijziging. We zijn steeds meer waarde aan producten gaan toevoegen. Denk aan het afvullen van bulkproducten in consumentverpakkingen. Total Pack werd een partij die totaalconcepten aan kon bieden.”
“Op een goed moment namen we Loco Pack over. Een investeringsmaatschappij kocht de bedrijven om die samen verder uit te bouwen.” Ondanks een (over)volle orderportefeuille weigerden de banken echter te geloven in een succes van deze koerswijziging. Het doek viel voor Locopack.
Frustrerende tijd
“Dat was een enorm frustrerende tijd. Uiteindelijk heb ik Total Pack alleen teruggekocht en een strategie voor de zes daaropvolgende jaren bepaald. Wéér heb ik bijna al mijn geld van de bank gehaald en ben ik opnieuw begonnen. Gelukkig waren onze klanten loyaal. Ze gunden ons opdrachten en betaalden snel. Dat was de ommekeer.”
Total Pack verhuisde van Uden naar Oss (naar een dubbel zo groot pand) en timmerde samen met het gemotiveerde personeel keihard aan de weg.
Allround verpakkingsspecialist
In de afgelopen vijf jaar groeide Total Pack uit van specialist op het gebied van secundair verpakken, naar allround verpakkingsspecialist. “We hebben keihard gewerkt om ook het primair verpakken onder de knie te krijgen. Machines, certificeringen, een eigen technische dienst, meer capaciteit… we hebben zelfs een vriescel gekocht, zodat we ook bevroren voedingsmiddelen kunnen inpakken.”
Vandaag de dag worden overal ter wereld producten geopend die door het Osse bedrijf zijn afgevuld, ingepakt, omgepakt, geëtiketteerd of van een sleeve zijn voorzien.
“De friet die je aan boord van een vliegtuigmaatschappij eet, hebben wij waarschijnlijk ingepakt. Net als steviaproducten voor een bedrijf in IJsland, koekjes voor het Amerikaanse Wallmart, proteïneshakes voor de Portugese markt, chocolaatjes voor de Australische markt, flessen ijs met alcohol voor clubs in Ibiza, enzovoorts. Iedereen heeft wel eens een product van ons vastgehad.”
Niet naast je schoenen lopen
Momenteel is het aantal partners dat wil samenwerken met Total Pack ongekend hoog. Toch blijft Dielissen, met de grillige bedrijfsgeschiedenis in het achterhoofd, nuchter. “Dat hebben we wel geleerd: ga nooit naast je schoenen lopen. Dat zit gelukkig ook niet in mijn persoonlijke aard.”
“Ik ben commercieel en dat moet ook, maar ik ben beslist geen gladde verkoper. Ik ben misschien zelfs te eerlijk. Ik geloof echter dat eerlijkheid het langst duurt. Klanten waarderen die benadering.”
Verder de wijde wereld in
Total Pack staat op de drempel van een doorbraak: vanaf 2018 moet het bedrijf, mede dankzij de veelzijdigheid, floreren als nooit tevoren. “Het enige wat succes in de weg staat, is onze eigen veelzijdigheid. Prospects, en vaak zelfs onze eigen klanten, weten niet wat we vandaag de dag allemaal kunnen.”
“Een nieuwe positionering”, besluit Ton, “is de laatste stap van ons zesjarenplan. We zijn in korte tijd een flexibele allesverpakker geworden. We bieden een compleet totaalconcept. Dat gaan we laten zien. We willen nóg verder de wijde wereld in.”
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!