De deur moet dicht en de bedrijvigheid valt stil...

De deur moet dicht en de bedrijvigheid valt stil...
  • Marketing & Communicatie

Het coronavirus is een probleem van ons allemaal. Heel de wereld heeft er nu mee te maken en eenieder komt er mee in aanraking, nu of op een later moment. Het slechte nieuws daarin is, dat ook de afnemers de nadelen ondervinden, zoals ook de toeleveranciers.

Het goede nieuws is, dat dit uiteindelijk ook weer overgaat en dat wij met z’n allen dit probleem nu hebben.Je moet als ondernemer nu meteen en direct op een integrale wijze aanpakken en actie ondernemen om te overleven. Wat je ook moet doen, is bedenken, wat en hoe een doorstart te kunnen en moeten maken, wanneer het normale leven zich weer herstelt en het virus is overwonnen of onder controle is. 

Wat moet je doen als ondermener?

Hieronder zijn een 5 tal tips beschreven om u als ondernemer te kunnen helpen om rustig beslissingen te kunnen nemen en vanuit het hart beslissingen te kunnen nemen. 

Geldmiddelen

Zorg op de eerste plaats voor voldoende geldmiddelen. Wat kan je en mag je uitstellen? Denk aan bijvoorbeeld belastingen, leveranciers, huurpenningen.

Probeer te kijken wat de grote bedragen zijn en in hoeverre hier iets in te regelen is. Soms betaal je bijvoorbeeld de verzekeringen ineens, maar kan je ook kiezen voor een kwartaalbedrag. Schriftelijk verzoek helpt.

Contact met leveranciers

Maak goede en duidelijke afspraken met afnemers, maar ook met leveranciers. Ook zij hebben in de meeste gevallen dezelfde problemen. Maak er een gezamenlijk probleem van. Probeer elkaar te helpen en kijken wat je met elkaar en voor elkaar kan betekenen. Samen sta je sterker. Goede communicatie daarin is van groot belang. 

Personeel en mogelijke compagnons 

Zorg goed voor elkaar en betrek je personeel bij je beslissingen. Maak ze deel van de problemen waarmee je zit, maar neem ze ook mee om te zoeken naar oplossingen. Probeer rust te creëren en houd goed contact, ook met de mensen die wellicht nu gedwongen thuis werken. Houd ook goed contact met de compagnons onderling om onnodige spanningen te voorkomen. Personeel wat je in het verleden met moeite hebt kunnen aantrekken, moet je kunnen proberen te behouden, als de crisis voorbij is. Breng je eigen personeel goed in beeld en maak gebruik van de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid. 

Denk in oplossingen

Blijf creatief. Zoek naar oplossingen en niet in problemen. Trainingen en cursussen gaan nu digitaal, onderwijs gaat digitaal, restaurants gaan over op wegbreng maaltijden of afhaal. Winkels zijn nog meer op zoek naar websiteverkoop. Ook hier kan je kracht halen uit communicatie met je leveranciers en afnemers, maar vaak ook met je personeel. Laat hen meedenken en betrekken in de mogelijkheden. Denk wel aan mogelijke juridische consequenties en mogelijke aansprakelijkheden bij vergaande veranderingen in werkwijze.  

Toekomst

Denk ook al na over de werkwijze na het coronavirus. Gaat de wereld veranderen? Komen er andere krachten los naar aanleiding van de huidige situatie? Gaan wij meer digitaal werken? Hoe en waar komt de productie? Meer in het land zelf of toch nog steeds bijvoorbeeld uit China? Moet uw organisatie ook anders ingericht gaan worden? Ook hier is het van belang de kracht te vinden in samenwerking tussen uw eigen leveranciers en afnemers, maar ook uw eigen personeel en compagnons. 

De wereld is in een rap tempo even helemaal veranderd, maar de wereld stond in het verleden ook nooit stil en dus blijft ook de ondernemersgeest altijd actief op zoek naar nieuwe mogelijkheden.

Heeft u naar aanleiding hiervan nog vragen? Of heeft u naar aanleiding hiervan ons advies of onze hulp nodig? U mag voor meer informatie natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen.

Auteur: Henrie van Bergen  - Accountant - administratieconsulent Hendriks van Bergen & Smulders

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!