Bij het schrijven van een persbericht komt heel wat kijken. Een goed geschreven bericht wordt eerder opgepikt als de inhoud uitnodigend, helder en correct is omschreven, maar hoe pak je dit aan?
Allereerst is het van belang om de nieuwswaarde en de doelgroep te bepalen. Zorg ervoor dat de inhoud van het artikel interessant is voor jouw doelgroep. Dat kan door onder andere vooraf te bepalen of de inhoud actueel is en aansluit op de dagelijkse praktijk.
Persberichten met actuele onderwerpen komen eerder in aanmerking voor free publicity. Dat geldt ook voor nieuwsberichten die te maken hebben met veranderingen, berichten waarover discussies zijn, een bijdrage leveren aan een groot (maatschappelijk) probleem etc.
De opbouw
Geef aan dat het om een persbericht gaat door dit samen met de datum en de plaats bovenaan het persbericht te vermelden. Laat daarna de volgende onderdelen terugkomen:
Titel | Verwerk in 1 zin de boodschap die je wilt overbrengen |
Intro | Samen met de titel staat hier de belangrijkste informatie en geef je antwoord op de 5 W's + H: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Houd het kort met 30 tot 50 woorden. |
Uitwerking | In de opvolgende alinea’s vermeld je nogmaals het belangrijkste nieuws met meer achtergrondinformatie en details. Zorg ervoor dat de tekst in de juiste context staat. |
Noot voor de redactie | Na een witregel of horizontale lijn sluit je altijd af met een noot voor de redactie, waarin je aangeeft waar en via wie een journalist meer informatie kan krijgen. Noteer daarbij namen, telefoonnummers, e-mailadressen en een eventuele website. Let op dat je hier ook aangeeft dat de persoonlijke contactinformatie niet voor publicatie bedoeld is. |
Een persbericht kan onder embargo worden verzonden door bovenaan het persbericht “Embargo tot dag-datum-tijdstip" te vermelden. Het is een verzoek te wachten met publiceren tot na de genoemde datum.
Schrijftips
- Een persbericht is niet hetzelfde als een advertentie. Probeer reclamewoorden als “uniek” en “innovatief” dan ook te vermijden. Wees zakelijk, to the point en beperk je tot de feiten.
- Schrijf in de actieve vorm en laat woorden als “worden”, “zullen” en “kunnen” achterwege.
- Hemel de inhoud niet te veel op. Houd de tekst zo objectief mogelijk.
- Laat belangrijke keywords (zoekwoorden) verschillende keren in de tekst terugkomen. Een keyword dichtheid van 2 tot 3 keer is prima. Zorg dat de keywords goed in de tekst opgenomen zijn en gebruik synoniemen of verwijzingen om irritatie bij de lezer te voorkomen.
- Om het verhaal levendiger te maken combineer je zakelijke informatie met persoonlijke toevoegingen. Dit kan met behulp van quotes van betrokken personen.
- Controleer het persbericht altijd op spelling, grammatica en structuur en laat het persbericht ook altijd extra door een ander lezen.
Over de Auteur: |
Heeft u vragen over dit artikel?
Uw vragen worden direct beantwoord op LinkedIn