Het bepalen van de juiste keywords voor organisaties wordt nog steeds onderschat. Ondernemers kiezen onbewust voor te algemene zoekwoorden, vakjargon, weten niet waar de doelgroep op zoekt etc. en verliezen juist bezoekers in plaats van deze te winnen.
Om je producten of diensten (beter) vindbaar te maken in Google is het belangrijk dat je in je teksten rekening houdt met de juiste zoekwoorden en zoekcombinaties; de keywords voor je organisatie. Deze bepalen namelijk hoe en of je naar voren komt in de zoekmachines. Waarom lukt het ondernemers dan nog steeds niet om de juiste keywords te selecteren?
Te algemene keywords
Woorden als – flexibel, dienstverlenend, advies, producten, diensten, betrouwbaar- zijn géén keywords. Toch worden dergelijke algemene woorden door organisaties gekozen als dé belangrijkste woorden. Een grote fout, want zoekt men op het woord “flexibel” dan komen er zo’n 10.000.000 resultaten naar voren. Kleine kans dat jouw organisatie op de eerste pagina’s naar voren komt…
Zoekwoordplanner
Het kan ook zijn dat je een geschikt keyword hebt gekozen, waar vervolgens niemand op zoekt. Keywords bepalen blijkt dus lastiger dan gedacht. Om de juiste keywords voor je organisatie te bepalen kun je gebruik maken van de zoekwoordplanner van Google. Via deze tool kun je inschatten hoe het zoekverkeer van jouw keywords is en uiteindelijk je SEO verbeteren, zodat je meer traffic naar je website krijgt.
Maar ook via de zoekwoordplanner worden vaak de verkeerde zoekwoorden geselecteerd. Het lijkt het zo makkelijk. Je zoekt naar woorden die betrekking hebben op jouw website, product of dienst en kiest vervolgens de zoekwoorden met de hoogste maandelijkse zoekopdrachten… helaas zo werkt het niet. Wil je echt resultaat behalen? Wees dan realistisch en kies alleen relevante zoekwoorden en kijk daarbij ook naar de concurrentie. Een andere veel gemaakt fout is dat keywords bijna nooit uit 1 woord bestaan, maar vaak een combinatie zijn van 2 a 3 woorden. Wees daarom altijd zo specifiek mogelijk.
Vakjargon vermijden
Niet iedereen die zoekt naar een bepaald product of dienst kent ook de juiste vaktermen. Het is daarom zinvol om naast vakjargon ook de zoekopdrachten van je afnemers te kennen. Verplaats je in je doelgroep en denk zoals zij doen. Zij kunnen bijvoorbeeld naar een probleem of juist een oplossing voor dat probleem zoeken, zonder dat zij jouw product of dienst intypen. Weet jij waar je doelgroep op zoekt? Gebruik deze woorden dan ook in de teksten van je website om je doelgroep te bereiken.
Ontbreken keywords op eigen site
Organisaties kiezen vaak voor keywords die niet of onvoldoende beschrijven wat er op de website is te vinden. Daarbij worden de keywords vaak niet in de titel van de pagina en headlines van de belangrijkste pagina’s gebruikt. Let op dat je keywords ook in de teksten terugkomen en dat ze er duidelijk uitspringen. Gebruik niet op elke pagina dezelfde keywords, maar pas deze aan aan de inhoud van de pagina. Voor een optimaal resultaat gebruik je 1 pagina per keyword.
Het is goed om keywords regelmatig te herhalen (keyworddichtheid). Heel vaak herhalen werkt voor je vindbaarheid juist averechts. Zo’n 2 a 3 keer per pagina is voor de meeste artikelen prima en het voorkomt irritatie bij de lezer.
Check keywords regelmatig
Statistieken zijn dynamisch. Zoekmachineoptimalisatie is daardoor een continu proces. Waar vandaag veel op wordt gezocht kan volgende maand oud nieuws zijn. Om te voorkomen dat je bezoekers in de toekomst misloopt is het belangrijk je keywords te blijven checken en waar nodig bijstelt.
Over de Auteur: |